Man sterk verminderd vruchtbaar

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn man blijkt sterk verminderd vruchtbaar te zijn. Is hier wat aan te doen? Het komt niet door spataderen in de zaadballen of het niet ingedaald zijn, maar de oorzaak is eigenlijk onbekend (misschien een liesbreukoperatie op peuterleeftijd). Kunnen we door bijvoorbeeld voedingsgewoonten aan te passen zijn vruchtbaarheid vergroten?

Antwoord

Verminderde vruchtbaarheid bij de man is een lastig probleem. Voor zover mij bekend is er geen relatie met eerdere liesbreukoperaties, wanneer die ongecompliceerd zijn verlopen. Gezond leven is voor alles goed, waarbij ook behoort gezond eten en drinken, een gezond seksleven, etc. Voor zover mij bekend is er geen wetenschappelijk bewijs voor bepaalde voedingsgewoonten, die de vruchtbaarheid zouden kunnen vergroten. Het blijft dus een lastig probleem.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

vruchtbaarheid