Voedingsadvies van een natuurarts

drs. A. Meijer / 22 reacties

Vraag

Wij als gezin volgen een heel streng voedingsadvies van een natuurarts. Een van onze kinderen heeft behoorlijke gedragsproblemen en slikte hiervoor medicijnen. Omdat het bij hem alleen erger werd van de medicijnen en omdat het volgens mij echt rommel is waarvan de gevolgen nog helemaal niet bekend zijn, zijn we naar een natuurarts gegaan en hebben we bloed laten prikken waaruit gezien kan worden op welke voedingsmiddelen hij reageert. Nu ruim een anderhalf jaar verder (hij is inmiddels van de medicijnen af) vraag ik me af of we er wel goed aan doen. Het is erg gezond om zo te eten, maar het kost enorm veel energie om alles klaar te maken. Ons hele sociale leven ligt plat omdat we bijna nergens mee kunnen eten. Ook de kinderen vallen altijd op omdat ze van mij (bijna) geen snoep mogen. Ik merk zelf dat ik er zo gespannen ermee om ga dat eten bijna een obsessie wordt. En nog zijn onze kinderen enorm druk. Ook kan ons kind met gedragsproblemen niet naar veel mensen toe omdat er speciaal gekookt moet worden. Terwijl wij als vader en moeder (en ook de kinderen) er soms bijna aan onderdoor gaan omdat hij zoveel aandacht vraagt en het daardoor soms goed is als hij er even niet is, om zo even op te laden. Ik voel ook dat ik moet leren buigen onder het kruis dat de Heere ons oplegt. Maar aan de andere kant vind ik ook dat we ons niet vol kunnen stoppen met allerlei snoep, suiker en verkeerd eten. Het is zo'n worsteling. Wat wil de Heere hoe wij leven? Gelukkig mogen wij zo vaak de hulp van de Heere ervaren! Wie kan er met ons meedenken en een tip geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je vraagt om meedenken en een tip, dat zal ik proberen te doen.

Allereerst komt in mij op dat de Heere Jezus ons voorhoudt: niet wat de mond ingaat ontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat. Er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed (1 Tim. 4:5). Het eten moet ons leven dus niet beheersen. We mogen er ontspannen mee omgaan. Natuurlijk is het wel belangrijk en bijbels om goed voor het lichaam te zorgen en dus ook gezond te eten. God heeft niet voor niets de spijswetten gegeven. Hij weet volmaakt wat het beste is voor Zijn scheppingswerk.

Het met kleur-, geur-, smaak- en (geraffineerde) zoetstoffen doordrenkte menu van veel westerse mensen is niet gezond. Zeker bij drukke kinderen is het verstandig om voorzichtig te zijn met snoep.

Ik weet niet welk dieet jouw natuurarts je voorschrijft, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat je daaronder lijdt. Dat lijkt mij een te streng regime en zoiets is ook totaal niet nodig. Jouw sociale leven hoeft er echt niet onder te lijden.

Er bestaat wel wat literatuur (voor leken) op het gebied van gezonde voeding (bijv. "Beter met voeding" van Mia Tjoe-America). Misschien kun je je daar eens in verdiepen.

Succes en vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundevoeding
22 reacties
Daniel
Goed antwoord van drs. A. Meijer, maar waarom houden wij christenen ons niet meer aan de spijswetten die God ons gegeven heeft.

Als de kiloknaller de karbonade in de aanbieding heeft sta ik vooraan in de rij.

Dit antwoord zet me tot nadenken, over eten, spijswetten en vooral dat die wetten van God komen.
dkw
@Daniel, omdat wij geen Joden zijn en de ceremoniële wetten niet meer gelden.
Wel ben ik het met je eens dat we moeten nadenken over die kiloknallers en megastallen.

God heeft de dieren ook gegeven om op te eten, zeker, maar hoe we met de dieren omgaan...
Daniel
@dkw dus de tien geboden gelden ook alleen voor Joden. Volgens jou is het oude testament dus alleen voor de Joden.
En ik maar denken dat de bijbel van kaft tot kaft geloofd moet worden (al heb ik daar wel twijfels bij).

Verder ben ik het wel met je eens, we moeten zorgvuldiger met de schepping omgaan.
Catherine
Wat betreft het gedragsprobleem kan ik niet veel zeggen. Het lijkt me wel fijn als door middel van voeding medicijnen afgebouwd kunnen worden! Maar jullie sociale leven ligt plat, schrijf je. Maar dat hebben niet alleen jullie, maar ook gezinnen waar glutenintolerantie en allergie voorkomen! Of waar een kindje is dat ernstig ziek is en via sonde gevoed moet worden.
Het is een beetje jammer, maar toch niet onoverkomelijk?
Maar als ik het zo lees, helpt het dus niet afdoende, omdat hij nog steeds veel aandacht vraagt? Dan is het in jullie geval dus moeilijk om hem/haar eens een weekje in een logeerhuis te doen, dat is dus meer het probleem. De combinatie speciaal eten/moeilijk kind. En in feite "lijden de andere kinderen" onder het ene kind? Want opgroeien zonder snoep als het in feite wel zou mogen en kunnen, lijkt mij toch heel moeilijk voor een gezond sociaal kind. Het is nu eenmaal nauw verweven in onze cultuur (feestje, verjaardag, enz)
QuadCoreInside
@Daniel:
De 10 geboden horen bij de zedelijke wetten, die gelden nog steeds.
Daniel
@QuadCoreInside en @dkw

leg dan eens uit waarom ik de spijswetten uit de bijbel moet scheuren, als zijnde achterhaald, ongepast en veel te Joods.

Wie bepaald dan wat wel waar is in het oude testament en wat niet, of geloven we alleen wat ons het beste uitkomt.

Deuteronomium 14 kan opgeheven worden?
Hanna
Heel veel herkenning in deze vraag, alhoewel het bij ons niet op doktersadvies is, maar we het zelf willen.
Onze kinderen kampen met verschillende allergieën, dus het antwoord van Catharine ben ik het deels wel mee eens!
Maar of een kind echt op moet groeien met snoep...er zijn genoeg alternatieven, en juist de mensen die zo denken maken het de ouders moeilijk die zonder of met minder snoep toe willen.
Als mijn kinderen bij oma zijn geweest, krijgen ze vrij veel snoep te eten daar plus dat ze nog mee naar huis krijgen, ik heb dan gelijk voor een hele week genoeg! Ik heb nooit snoep te kopen...vind het echt balen dat ze mijn wens niet respecteren! geef het dan wel bij jou thuis maar niet mee met de kinderen!!

Een dieet kan heel zwaar zijn, vooral voor de moeder om te koken/klaar te maken/kopen,
ik kook bijna altijd minimaal 2 groentes ivm allergie voor peulvruchten, en vlees is gekruid dus daar heb ik ook bijna altijd 2 soorten van, zo ook met jus; zonder en met kruiden.
Tja...ik kook zo al bijna 9 jaar dus ben het eigenlijk wel een beetje gewend, nu doen we sinds een klein half jaar ook zonder de oranje en rode E-nummers, dus is het dieet helemaal uitgebreid, maar we hebben er met z'n allen baat bij, en dat is fijn!

De vraagsteller geeft aan dat dat nog niet het geval is bij haar kind. Maar weet je, als je zou stoppen dan heb je kans dat het gedrag nog erger wordt, dus dat het wel degelijk helpt!

Je kan bv eten in grotere portie's klaarmaken, en hetgeen je over hebt, invriezen, mocht je kind dan ergens naar toe willen, kan je ze zo zijn eigen eten meegeven!
En als je genoeg portie's hebt, hoef je een dag niet te koken, maar trek je zo wat uit de vriezer en heb je een makkelijk dagje!
Of dat de mensen waar het kind naartoe gaat, kookt zoals jij het gewend bent, zo doen mijn ouders vaak ook een alternatief wat mijn kind/kinderen wel mogen, dat vinden ze niet altijd fijn of makkelijk, maar anders zit ik met de gevolgen, en vaak is het een kleine moeite!

Zo nam mijn dochter bv altijd een bakje appelmoes mee naar feestjes, voor het geval ze frietjes gingen eten, zij mag geen mayonaise e.d en dan had ze toch iets om bij haar friet te eten!
Of een pakje appelsap mee ipv melk/yoki voor bij het broodeten, en een briefje met wat ze wel mocht op haar brood. Ze nam ook vaak bv een appelflapje mee zodat ze, als ze daar bv cake aten, ze toch meedeed op een feestelijke manier!

Zo zijn er op zich veel mogelijkheden, die het wat makkelijker zouden maken, om het dieet vol te houden.
Mocht je vragen hebben of nog wat uit willen wisselen, mag je mijn adres wel opvragen bij RefoWeb.

Sterkte ermee!!
AHHK76
Beste vraagsteller, Wat een moeilijke en lastige situatie! Ik denk dat het goed is om te proberen gezond en natuurlijk te eten en als je weet dat je kind op bepaalde dingen reageert die zoveel mogelijk te vermijden.
Maar hoe ver je daarin moet gaan? Dat kan een ander niet voor jou beslissen.
Als het te zwaar is zo en je hoeft durft niet te stoppen met het dieet, zou je kunnen proberen iets te versoepelen?
Kinderen met allergiën en hun families zijn inderdaad beperkt in hun mogelijkheden. Ik spreek uit ervaring....!
Als jullie kind een dieet heeft en het gedrag is nog moeilijk, dan is het de vraag of het helpt. Maar stoppen vind je misschien ook eng. Dan proberen iets te versoepelen misschien.
Verder kan het gebruik van natuurlijke medicijnen misschien helpen?! LTO3, Magnesium, visolie enz... Sommigen ervaren dit als goede alternatieven voor Ritalin e.d.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst. En als je graag door wilt praten, dan mag je mij mailen.
Bij Refoweb mag je dan mijn mailadres opvragen....
Catherine
Helemaal met jou eens Hanna! Wat betreft snoep bedoel ik niet dat je dat ook thuis perse moet geven, maar op een kinderfeestje e.d. kun je er soms niet omheen en dat moet kunnen in geval van een gezond kind!
Roozemond
Ik denk dat je hierin ook vreselijk kan doorslaan eerlijk gezegd, zodat het idd. een obsessie wordt en je alleen maar daar nog mee bezig bent op den duur, want het kan altijd nog beter en anders.
Maar als je kinderen met allergiën hebt, kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Alles helemaal verbieden is niet de juiste optie denk ik, het blijven ook kinderen.
1a2b3c
Daniel: Natuurlijk moet de Bijbel van kaft tot kaft geloofd worden.
Dus als er staat dat God Zijn wetten door Mozes aan Israël gegeven heeft dan moeten we er niet van maken: Zijn wetten zijn voor Jood + heiden.
Hand.21:25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.
En wat de wet van de 10 geboden betreft: 1 Kor.9:21 ... want ik sta onder de wet van Christus .... Lees o.a. Mat. 5 eens, de bergrede ....!
Daniel
@1a2b3c
Volgens sommigen vervangt de Bergrede de leefregels zoals opgesteld in de Thora. Volgens anderen zag Jezus zelf zijn Bergrede waarschijnlijk als een interpretatie van de Thora. Dit onderbouwen zij met de uitspraak van Jezus dat er geen jota noch tittel uit de Wet (= Thora) geschrapt zal worden totdat alles gebeurd is. (Matteüs 5:18).....
Jezus was/is ook een Jood en wij zijn bekeerde heidenen die wel even zullen zeggen hoe God de bijbel 'geschreven' heeft, wij reformatorische christenen zijn niet hoogmoedig noch betweters, wij zijn de enige ware christenen.
Ik vrees met grote vreze dat deze reactie er weer uitgehaald wordt, maar ik ben zoekende....., zoekende naar God.
Misschien vind ik God niet, maar God mij, dat kan ook en ik blijf daar in geloven.
1a2b3c
Daniel: Dit onderbouwen zij met de uitspraak van Jezus dat er geen jota noch tittel uit de Wet (= Thora) geschrapt zal worden totdat alles gebeurd is. (Matteüs 5:18).....

Nou, Hij heeft toch alles volbracht, Hij heeft echt geen tittel of jota laten vallen hoor!
De wet van Christus is er ook niet om behouden te worden, maar die legt Hij in het hart van gelovigen, we hoeven Hem alleen maar aan te nemen. Maar goed, we raken off topic!

Vraagsteller: veel sterkte!
boulanger
Je hoort de laatste tijd echt zoveel over allergieen, en dingen die in ons eten zitten wat mensen niet meer mogen en waar ze ziek van worden. Je zou haast denken dat het een oordeel is: een land vol eten, en er uiteindelijk niets van kunnen eten........die gedachte grijpt me eerlijk gezegd best aan! (niet persoonlijk voor de vraagsteller bedoeld, maar in het algemeen, de problematiek is erg herkenbaar)
Roozemond
@boulanger, herkenbaar. Maar we werken daar als land ook zo aan mee, altijd en overal rondom de scholen eettentjes, gezond eten, nee, dat verdwijnt in de prullenbak.
Hanna
@Catherine; nu begrijp ik je! Ik las het anders en reageerde te fel, sorry!

@ Booulanger; wat een ernstige gedachte idd...bedankt voor het delen!
Cloudsadmirer
God is al 6000 jaar Dezelfde. Als Hij in het begin bedacht dat bepaalde spijswetten nuttig waren voor de mens, dan zijn die ook nu nog nuttig voor de mens.

De wetenschap bewijst het. Steeds vaker hoor je idd van ziektes (welvaartsziektes), allergieen, gedragsproblemen e.d.
Gelukkig komt er steeds meer bekentheid over echt eerlijk gezonde voeding. Onbewerkt, zoals het bedoelt is.
Het stond alleen al jaren in de Bijbel ;)

@vraagstelster, er is onderzoek gedaan naar visoliecapsules. Dat werkt heel goed. Maar wel pas na drie maanden. En ik denk idd ook niet dat het de bedoeling is dat gezond eten een obsessie word. Zijn er geen goede kant en klaar producten bij een natuurwinkel te vinden wat het koken wat makkelijker maakt?
Hanna
@Rinske; kant en klaar produkten zitten vaak vol met verkeerde E-nummers,
want het moet bewerkt worden om lang houdbaar te blijven, dus dat is volgens mij niet echt een optie...
en produkten uit de natuurwinkel zijn wel biologisch maar niet E-nummervrij.
Roozemond
@Rinske, idd. onbewerkt, zoals het bedoeld is, maar idd. het moet geen obsessie worden..... natuurlijk zijn er tal van goede dingen waar je ontzettend veel tijd in kunt gaan steken, zoals in dit, maar wat levert het uiteindelijk op??
Cloudsadmirer
Hanna, dat is niet helemaal waar. Ik heb hier spullen in huis die e-nummer vrij zijn. Kant en klare pakjes. (heb net even gekeken)