Boezemzonden

Ds. R.H. Kieskamp / 25 reacties

Vraag

God spreekt duidelijk over zonden. Dus weten we heel goed wat ze zijn. Ook moeten we elke dag uit de Geest leven en niet uit het vlees. Want wij hebben onze oude natuur gekruisigd met Christus. En we kunnen ook lezen wat de vruchten zijn van de Geest en wat de zonde zijn van het vlees. Ik heb een boezemzonde waar ik heel erg mee te strijden heb om te leven uit de Geest en niet toe te geven aan mijn vlees. Mijn vriendin nu kent geen boezemzonde of ze ziet hem niet en ze wil hem wel graag zien (als ze er een heeft) om te weten waartegen ze te strijden heeft. Kennen al Gods kinderen een boezemzonde?

Antwoord

De eigenlijke vraag is of al Gods kinderen een boezemzonde kennen? Een voorvraag is nog wat precies met een boezemzonde bedoeld wordt? Van Dale's groot woordenboek spreekt over een langgekoesterde/ingewortelde zonde. De vraag die hierbij openblijft is of die ingewortelde zonde ontstaan is doordat we die zonde al te lang hebben gekoesterd, of dat die zonde samenhangt met een aangeboren of door omstandigheden ontstane zwakheid tot die zonde. Hier hangt ook mee samen in hoeverre een boezemzonde regelrecht te maken heeft met een stuk persoonlijke schuld omdat we die zonde, door haar te koesteren, buitensporig hebben versterkt? Of heeft de boezemzonde slechts in afgeleide zin te maken met persoonlijke schuld, omdat ze verband houdt met aangeboren of door omstandigheden ontstane zwakheid?

Duidelijk is in elk geval dat geen enkele zonde ooit gekoesterd mag worden, zeker ook niet verborgen zonden. We hebben tegen elke zonde de strijd aan te binden in de kracht des Heeren. Zonde koesteren is altijd fout, want is niet enkel tegen het gebod van God, doch is ook zeer schadelijk, omdat het de zonde aanjaagt en stimuleert met het gevaar dat de rivier van zonde buiten haar oevers treedt en een dijkdoorbraak gaat veroorzaken met alle rampzalige gevolgen van dien. Of al Gods kinderen een boezemzonde kennen is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden, want dat hangt zeker ook samen met hoe we leven. Maken we echt gebruik van alle wapens die de Heere ons aanreikt om de zonde tegen te staan, zoals het gebed, het steunen op Gods Woord , het gelovig zien op Jezus etc? Of zijn we daar slordig in?

Aan de ene kant mag gelden voor ieder die gelooft dat onze zonde met Christus aan het kruis gespijkerd is, zodat niet enkel de schuld ervan is verzoend, maar ook de macht ervan is gebroken. Het is zelfs zo heerlijk dat God ons in Christus aanziet als hadden we nooit zonde gehad of gedaan. Aan de andere kant blijft de zondesmet ons aankleven. Vooral is hierbij belangrijk het werk van de Heilige Geest, dat we die Geest niet bedroeven door zonde de hand boven het hoofd te houden, dat we daarentegen een leven leiden in de tere vreze des Heeren, waarin de Heilige Geest alle kansen bij ons krijgt om ons te steunen in de strijd tegen de zonde. Weliswaar mag gezegd worden, zoals de vraagsteller ook doet, dat we (door het geloof) onze oude natuur gekruisigd hebben met Christus, doch het werk van de Geest tot dagelijkse vernieuwing en herschepping blijft onopgeefbaar nodig.

En het kon nog wel eens zijn dat we meer zonden bij onszelf ontdekken, naarmate we minder zonde doen. Vandaar het oude gezegde: "Minder zonde doen en groter zondaar worden, namelijk in eigen ogen." Geloofsgroei hangt hier ook mee samen. Geloofsgroei betekent in elk geval dat we ook meer geoefend worden in het hanteren van de wapenrusting van het geloof tot bestrijding van de zonde.
Of al Gods kinderen een boezemzonde hebben? Persoonlijk aarzel ik. Wel acht ik het mogelijk dat gelovigen een bepaalde zwakheid of zonde kennen waar ze meer mee te kampen hebben dan anderen. Hier komt bij dat we maar erg voorzichtig moeten zijn met bepaalde kenmerken te noemen waaraan gelovige mensen zouden moeten voldoen. Het kan gauw iets wettisch krijgen. Helder is in elk geval dat geen enkel kind van God een boezemzonde mag hebben in die zin, dat hij/zij die zonde koestert.

Naar ik begrijp heeft de vraagsteller een boezemzonde die hem veel werk bezorgt. Dat kan. Des te meer is het dan zaak om met ingewortelde haat tegen de zonde, die zonde te bestrijden. Het beste lukt dat door in geloof en liefde dicht bij Jezus te leven en de Heilige Geest niet te bedroeven of tegen te staan, zodat die Geest door het woord echt bij ons kan inwonen. Betrouwen op Gods beloften kan daarbij heel zegenrijk werken. Als tip wil ik het volgende gebed meegeven: "Heere, U bent almachtig, want aan U is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Met Uw almacht bent U in staat de macht van mijn zonde in de toom te houden. Daarom vertrouw ik me geheel aan U toe."

Dat de vriendin van de vraagsteller geen boezemzonde schijnt te hebben, er althans geen last van heeft, daar zou ik maar geen probleem van maken. Zoek in elk geval nooit enig kenmerk van waar geloof buiten Christus. Enkel Christus is het geloofskenmerk bij uitstek en geeft rust. En we hoeven zeker ook geen zonden op te zoeken om er tegen te kunnen strijden. Als we oprecht geloven komt de strijd tegen de zonde min of meer vanzelf, al blijft het gebed om voortdurende ontdekking aan verborgen zonden een goed zaak.

Ds. R. H. Kieskamp

Tags in dit artikel:

boezemzonde
25 reacties
Ooievaar
Met boezemzonden word de zonde bedoeld die wij bijzonder kunnen koesteren en waar we heimelijk geen afstand van kunnen doen, zo staat dat ook in het antwoord. De voorbeelden staan duidelijk in Gods Woord, Salomo met zijn bijwijven, Petrus met zijn driftig karakter etc.
Roken, te veel alcohol en te veel eten, roekeloos rijden is ook niet goed. En heimelijk kunnen we zeggen: het valt wel mee. Maar God zegt: doet het alles ter ere Gods, ook de gewone dagelijkse dingen. God eist daarin volmaaktheid maar niemand kan zeggen volmaakt te zijn.
Dat kost dagelijkse strijd.

Er zijn mensen met een stabiel karakter en rustige aard die daar minder mee te strijden hebben,maar om nu te zeggen (Daniël) ik leef nooit uit het vlees dat lijkt mij niet Bijbels. Hoe groot de genade van Christus ook is, voor onze dadelijke zonden, erfzonde, nog te bedrijven zonden etc., wij blijven zolang we op aarde zijn een zondaar. Alleen Christus Jezus kon zeggen de wet van Zijn Vader volkomen te hebben onderhouden.

Laten we daarom met verlangen uitzien naar de komst van Gods koninkrijk waarin Hij alles zal zijn in allen.
Daniel
@Refoweb en @ooievaar

Refoweb heeft terecht mijn reactie verwijderd, ik had de vraag verkeerd begrepen en vandaar mijn reactie.
@Ooievaar heeft het goed verwoord in haar reactie, daar kan ik achter staan.
Roozemond
@Ooievaar: mooi verwoord! En we verwachten die dag met een groot verlangen!
vlokje
Als Hij alles zal zijn in ALLEN dan is mijn verlangen naar die dag ook heel groot...
Maar als ik geloof in de schapen en de bokken ben ik met huiver vervuld.
Roozemond
@vlokje; mag ik vragen wat je bedoeld? Twijfel of je bij de schapen hoort?
vlokje
Ik weet me een schaapje van de grote kudde. Maar ik heb moeite met het feit dat mensen volmondig uitroepen: 'Wij verwachten die dag met een groot verlangen' in combinatie met het stellige geloof dat er een ontelbare schare verdoemd zal worden. Sommige bijbelteksten bezien is dit een grotere schare dan die behouden zal worden. Hun egoïstische blijdschap en tegelijk zo'n schrikwekkend beeld van de overige mensen vind ik onverenigbaar en met zo'n wrange bijsmaak kan ik niet onverdeeld gelukkig zijn.
Ik leg het bijbelwoord: "God zal zijn alles in allen' letterlijk uit. Niet omdat mij dat beter uitkomt, maar ik ken God persoonlijk alleen maar als één en al liefde.
waldboy
Ik weet dat ik, waneer Christus weer terug zal komen op de wolken, ik bij die grote schare zal zijn die behouden is.
Maar ik verlang niet met groot verlangen naar die dag.
Er zijn nog zoveel lieve mensen in mijn omgeving, die Jezus nog niet als hun Redder en Verlosser hebben aangenomen. Ik wil zo graag dat ze met mij en met de andere geredden meegaan.
Roozemond
@vlokje; dank voor je reactie. Ik kan me wel deels in je verplaatsen, maar voel me ook best gekwetst, maar daar hoef jij niets mee. Ik verwacht die dag wel met een groot verlangen, maar om nu gelijk het stempel tegelijk te krijgen dat het egoïstische blijdschap etc. is, dat vind ik vervelend.... De nood van de medemens ligt me na aan het hart, en daar strijd ik voor, o.a. in het gebed. Toch blijf ik volmondig zeggen: ik verwacht die dag met een groot verlangen. Nooit geen zonde meer, altijd met Hem zijn enz. Ik heb ook lieve mensen om me heen, maar ook heel veel verdriet en gebrokenheid, en wie niet... en dat verlangen is niet alleen daarom, dat zou niet gezond zijn, maar ik laat dat verlangen niet de kop indrukken.
vlokje
Roozemond: ik had je dit antwoord graag willen besparen, maar je vroeg om een verduidelijking van mijn reactie, en dit is mijn persoonlijke eerlijke antwoord.
Ik hoef gelukkig niet alleen uit te zien naar straks, zonder zonde. God ziet mij nu al als gereinigd. Ik leef in volle vrede met God en weet dat het geen Goddelijke gedachten zijn als ik me een terneergedrukte zondaar voel. De vrijheid is nu al begonnen. Waarom zijn er zoveel verschillende gradaties onder christenen? Ik zie juichende bloeiende christenen en ik zie zwarte nagenoeg altijd bedroefde christenen. Het heeft mij aan het denken geslagen. Hebben de eersten minder zonden als de laatsten? Geenszins, maar ze weten welke God ze dienen. Een God van vrijheid, en niet pas straks. Ik heb nu al de hemel op aarde, straks is het denk ik de hemel der hemelen. Daar kan ik soms naar verlangen, maar niet als een hert zonder water. Eerst graag nog de rest van de mensheid.
Roozemond
@vlokje; ik ben ook blij dat je eerlijk bent. Maar bepaalde conclusies aan mijn adres, hoe eerlijk van jou kant, kloppen niet, dan zou je me beter moeten kennen. Ik ben idd. wel eens een bedroefde christen, wat ik niet fout vind, ik ben mens, geschapen met emoties, levend in een gebroken, onvolmaakte wereld, maar tegelijk weet ik ook dat ik vrij ben, maar nog niet vrij van mezelf want ik verlies mn eigen ik pas bij de laatste snik. Dat hoef ik verder niet uit te leggen, is voor ieder persoonlijk.

Die gradaties zijn er altijd al en zullen er altijd blijven op deze aarde. Heb ik ook wel eens moeite mee, maar toch zijn we allemaal mens met eigen gekregen karakters en emoties.

En wetend dat God pas terugkomt als de laatste zal zijn toegebracht, weet ik dat dit geen moment te vroeg of te laat zal zijn.

Gods zegen in ieder geval.
Ooievaar
@vlokje en @roozemond, ik kan jullie allebei wel begrijpen maar dan voel ik nog het meest voor de reacie van @Roozemnond. Paulus zegt toch: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Romeinen 7:24 SV1750)
Zeker dan kan de blijdschap op aarde groot zijn, maar Gods Woord is er toch duidelijk over dat alles op aarde tekort is?

Maar dan denk ik weer als mensen kunnen zeggen: zich altijd vrij voelen, altijd de gunst van God te ervaren, altijd de blijdschap in het hart: ik hoop dat het ook eens anders word.
De weg van de Bijbel is dat de mens niet weet waar de weg heenleid, Gods wil leren verstaan gaat met vallen en opstaan, dagelijkse bekering. Met daarbij God ziet de ellendige aan, Hij hoort hen die naar Hem roepen, armen worden met goederen vervuld en rijken worden ledig weggezonden.

En @vlokje over de grote schare die nog onbekeerd is, dar moet zeker onze zorg zijn, ons verlangen ook dat zij tot Christus geleid mogen worden.
Maar daarom is genade ook genade. Onverdiend en onverwacht.
Dat zijn ook dingen die wij nooit klein zullen krijgen: 5 wijze en 5 dwaze maagden, het tarwe en het onkruid, de plaats waar het tarwe niet opkomt en waar het wel opkomt, de verloren zoon aangenomen en de oudste zoon verhard zich etc.
En dan te ervaren dat je de tekenen van het nieuwe leven mag kennen, mag weten Hem gedurig nodig te krijgen in allerlei omstandigheden. Maar de grote schare mensen heeft dat niet, kan rustig doorgaan met leven hoe lokkend of hoe ernstig de prediking van het evangelie ook mag klinken.
Maar dat zal dan toch het werk zijn van hen die God lief hebben gekregen; HEM daarvoor danken, Hij heeft volbracht wat wij niet meer konden volbrengen.

Reactie's zijn altijd welkom.
Roozemond
@ooievaar, dank voor je reactie. 2e alinea van jouw antwoord kan ik me erg in vinden.... ik moet ook elke dag van genade leven, en ik kan het ook niet elke dag zien/pakken.... gelukkig maar, want dat houd ons klein en afhankelijk. Maar ik kan de blijdschap die ik soms mag ervaren, ook niet de knop indrukken... en met Paulus zeg ik van harte amen op de tekst die jij aanhaalt.
vlokje
Had gister en vandaag een uitgebreide reactie gegeven en floepte toen helemaal eruit. Best jammer want ik weet het niet meer letterlijk.
Kort samengevat: Ik geloof in oneindige veelkleurigheid onder Gods kinderen. Van wit tot zwart en alles wat daar tussen zit. En ook heel felle kleuren.
Als ik ps. 100 of 138 lees weet ik gelukkig dat er ook anderen een (weliswaar tijdelijke)hemel op aarde beleefden. oa Ps. 138:7 is voor mij een bewijs dat dat kan, ongeacht de omstandigheden. Er staat op verschillende plaatsen: WELZALIG die....enz. enz. Kan het nog zaliger? Nee, Gods Woord is er niet duidelijk over dat ALLES tekort is hier op aarde. Volstrekt niet. Onze directe ervaring met God kan niet onvolmaakt zijn. Hoe Bijbels zijn onze diepste gedachten over God eigenlijk?
Laten we wel wezen: ook ik zie veel moeite om me heen,maar dat neemt niet weg dat mijn persoonlijke ervaring met God wel volmaakt is. Als ik veel van die periodes ken, waarom gunt iemand anders mij dan minder? Ook en juist in mijn diepe vrede met God weet ik me 100% afhankelijk en er is geen hemelser toestand denkbaar.
Roozemond
@vlokje; dank vj reactie, je eindigt met een vraag, ik weet alleen niet hoe je tot die conclusie komt. Ik heb juist de indruk dat ik die vreugde niet mag kennen door jouw voorgaande reacties. Het kwam voor mij als een vloek over helaas.
vlokje
Roozemond: heel graag verneem ik wat je met 'vloek' bedoelt. Ik word er koud van dat Gods kinderen onder elkaar zulke termen kunnen hanteren.
Roozemond
@vlokje; ik schreef de tekst: en wij verwachten die dag met een groot verlangen. Vervolgens krijg ik van jou een 'preek' wat er op neer komt dat ik dat eigenlijk niet zo mag zeggen. Dat komt bij mij binnen alsof ik een 'vloek' heb gezegd. Zo is het bedoeld. En maak het ajb niet erger dan het is.
Ik ben niet boos ofzo, maar heb er wel moeite mee dat ik geen vreugde in God mag ervaren.
Daniel
@vlokje en @Roozemond........., jullie zijn me er eentje zou Herman Finkers zeggen...
Maak geen ruzie, wij zijn christenen en die maken nooit ruzie......., behalve bij ons in de familie, daar gaat het soms wel eens mis.

Als kind hoorde ik wel over boezemzonde en dan dacht ik aan grote borsten waar je mee zondigen kon.
Al wist ik niet hoe en waarom.

En ik verwacht die dag niet met groot verlangen, ik moet nog zo veel doen: mijn vrouw vertellen dat ze lief is, mijn kinderen helpen, ondersteunen, leren voetballen, er is nog zoveel te doen.
Ik verlang wel naar die dag, maar wel als het mij uitkomt.
Zeg ik nu iets vreems of zijn er meer die er zo over denken?
Daniel
@vlokje en @Roozemond......zullen we vriendjes worden.....?
Pompelmoen
@Lieve Roozemond en lieve Vlokje,

Volgens mij gaat er hier iets mis in de communicatie! Inhoudelijk sluit ik me van harte aan bij Vlokje; ook ik geloof heilig wat Vlokje zo mooi beschrijft als "God zal zijn alles in allen".
Tegelijkertijd heb ik het idee dat Roozemond er wat anders in staat; met meer besef van zonde en gebrokenheid. Die overtuigingen mogen er allebei zijn.
Ik heb niet het gevoel, Roozemond, dat Vlokje jou persoonlijk wil aanvallen om jouw geloof. Het is gewoon een persoonlijk getuigenis, dat anders blijkt te zijn dan hoe jij het ervaart. Laten we vooral de valkuil vermijden om dingen (te) persoonlijk op te vatten, en tengevolge van miscommunicaties (onbedoeld!) in de aanvalssstand te schieten (daar zijn wij protestanten onder elkaar helaas al zo goed in...)
P.s.: Dit bedoel ik absoluut niet veroordelend of bemoeiallerig! Zelf maak ik er vaak een potje van...
Roozemond
@Daniël, Pompelmoen, bedankt voor jullie reactie. Even voor de duidelijkheid; ik heb geen ruzie en ik wil ook geen ruzie, ik wil wel graag helderheid. Los van mijn gevoelens. Blijkbaar doe ik iets gigantisch verkeerd door mijn blijdschap/verlangen te vertolken... Vrijheid??????