Meerdere persoonlijke verbondsbetrekkingen tussen God en mens

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

In het Oude Testament is er sprake van een particulier verbond tussen God en Adam. Dit gaat zo door tot het moment dat er sprake is van een verbond tussen God en het volk van Israël. Kan het zo zijn dat er sprake is van meerdere persoonlijke verbondsbetrekkingen tussen God en een mens/familie (naast het verbond met de aartsvaders en het volk Israël). Wat te denken van Job en zijn vrienden, Melchizedek en Naäman?

Antwoord

Er zijn inderdaad verschillende openbaringsvormen van het ene genadeverbond, dat van eeuwigheid is te onderscheiden. Wij spreken over de particuliere openbaring (vanaf Adam tot Abraham), de patriarchale openbaring (vanaf Abraham tot Mozes), de nationale openbaring (vanaf Mozes tot Christus), de universele openbaring (vanaf Pinksteren).

De openbaringsvormen van het verbond der genade worden na Abraham steeds rijker. Die openbaringsvormen zijn regel, maar ook op deze regel zijn uitzonderingen. Dan gaat het toch over mensen, die in het verbond der genade zijn. Voorbeelden daarvan zijn o.a. Job, Melchizedek, Rachel, Ruth, Naäman. Zij waren als in Israël ingelijfd en mochten daarom vanuit Gods vrije gunst de naam van Sions kinderen dragen. Ze waren in het verbond. Er is dus geen sprake van een apart verbond of van een aparte verbondsluiting. Want er zijn maar twee verbonden, die betrekking hebben op de zaligheid van de mens en dat is het werkverbond, dat door onze val in Adam verbroken is en het genadeverbond, dat in Christus met al de uitverkorenen is opgericht van eeuwigheid.

Ik hoop dat het antwoord op de vraag nu duidelijk is voor de vraagsteller.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders

Tags in dit artikel:

verbondsleer