Geen energie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

De laatste tijd ben ik weleens wat moedeloos. Ik ben een vrouw van middelbare leeftijd met drie kinderen van 1 tot 10. Ik heb geen ander werk, alleen voor mijn huwelijk. Op school doe ik weleens vrijwilligerswerk, maar als ik zie wat anderen allemaal doen denk ik: hoe dan? Ik ben afgedraaid ’s avonds. Ik heb ook zo’n twee keer per maand last van hoofdpijn, lichte migraine misschien, dan kan ik een dag niet veel. Soms zomaar, maar zeker bij spanning. Ook spanning die ik amper als zodanig voel, bijvoorbeeld met vrijwilligerswerk of als ik een avond weg moet.

Ook kan ik niet veel van de kinderen verdragen, dat wordt ook erger nu ze ouder worden. Ruzie, rennen en geschreeuw vind ik vreselijk. En ik heb daarin niet veel te klagen, dat beschaamt me nog meer.

Heeft u tips voor me? Vroeg naar bed gaan helpt me wel, deed ik ook altijd al. Anders krijg ik zeker hoofdpijn. De laatste tijd lukt het inslapen niet zo snel meer, dus alsnog een te korte nacht. Vitaminetekort is gecheckt twee jaar terug; D was te laag. Daarvoor ben ik pillen gaan slikken en bij de laatste controle was deze 100, dus het stijgt. Ik voelde me toen ook een poosje beter. Nu niet meer dus. Ik ben wel vanaf de puberteit bekend met hoofdpijn; een hormonale oorzaak, denk ik. Ik slik wel eens teunisbloemolie, maar ik merk geen verschil.

Antwoord

Vervelend om snel moe te zijn en minder energie te hebben dan je zou willen. Er is geen wondermiddel of makkelijke oplossing hiervoor.  Zonder te weten of het bij jou past helpen gesprekken soms (met een POH/GGZ of met een psycholoog). Soms kan leren omgaan met spanning helpen, leren omgaan met de energie die je hebt. Leren wat je wel energie geeft.

Misschien bepaalde dingen loslaten? Toch iets doen geeft ook energie: bewegen (wandelen of fietsen)... Mogelijk kan je eigen huisarts die je beter kent, je hierin adviseren?

José de Jongh-van Hoof

Lees ook: 'Geen energie - deel 2'

5 reacties
K80
Probeer elke dag een uur te wandelen in een mooie natuurlijke omgeving.
Het werkt echt om je beter te voelen.

Sterkte.
Roosvan3
Herkenbaar! Het is voor mij ook een bijna dagelijkse strijd. Vaak 's middags al afgedraaid, dus dan doe ik even een dutje op de bank.
En 's avonds een eindje lopen. Ook al ben ik moe! Vaak ga ik met tegenzin, omdat ik dan liever op de bank kruip. Maar regelmatig kom ik fit terug, echt goed voor je lichaam én geest!
In de tuin bezig zijn helpt mij ook.
Je vitamine B was ook goed? Dat kan ook een oorzaak zijn.

Neem je rust als je de rust kan nemen! Wees lief voor jezelf, leer je lichaam/grenzen kennen. En maak minimaal gebruik van schermen, telefoon uit enz, zoek de stilte!
En.. vergelijk jezelf niet teveel met anderen, jij bent zoals jij bent. Jij kan aan wat jij aan kan.
Ik zou ook graag veel meer willen doen dan dat ik kan, ik heb nog zoveel dromen, vrijwilligerswerk enz, maar het lukt niet. Ik ben erg dankbaar dat ik mijn gezin draaiende kan houden. Er is er Eén die weet wat jij aan kan, en wat goed voor je is..
Sterkte ermee!
naam
Voor mij ook heel herkenbaar!
24uur per dag, 7dagen in de week moe, moe, MOEder zijn. En jij hebt nog een kindje van 1. Tgaat altijd maar door. Is ook gewoon intensief.
Probeer te kijken of er dingen zijn waar je energie van krijgt.
En bij mij helpt het soms om even 'vrij' te zijn (man die kinderen meeneemt, jongste onder schooltijd bij zus spelen etc).
Waar mogelijk echt je rust pakken.
Sliedrechtman
Een zware strijd maar waar is je man? Kinderen heb je samen, kan hij je niet ontlasten? Wat is zijn rol in het huishouden en bij de verzorging van de kinderen?
Pubermoeder
Misschien ijzer tekort (laag hb)? Daar kan je ook hoofdpijn van hebben! Sterkte met alles!