Wij zijn acht jaar getrouwd en hebben drie kinderen. Een aantal jaren heb ik nag...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Wij zijn acht jaar getrouwd en hebben drie kinderen. Een aantal jaren heb ik nagenoeg geen zin meer om te vrijen. Dit nekt onze relatie. Frustraties, ergernissen, elkaar niet begrijpen, irritaties, enz. Ik zie elke dag op tegen de momenten dat ik weer geen zin heb en mijn man wel. Het is voor ons beiden heel moeilijk. Hebben er ook veel over gepraat, maar op een gegeven moment valt er niets meer te praten hierover want het blijft altijd maar hetzelfde. Het is ook niet normaal dat ik nooit meer zin heb. Heb het wel heel druk met de kinderen (leeftijd tot vier jaar) en wat veel gezegd wordt dat de oorzaak moeheid kan zijn e.d. omdat ik altijd in de weer ben met de kinderen, maar dat heb ik al genoeg gehoord. Dat kan gewoon niet dé reden zijn dat ik nooit meer zin heb. Hoe kan het gebeuren dat ik niets geen opwinding meer voel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn vaak meerdere redenen dat de zin om te vrijen verdwenen is, het is bijna altijd een combinatie van factoren. Veel mensen denken dat zin in vrijen vanzelf komt. Dat is niet zo, zin ontstaat bijvoorbeeld door gedachten aan iets of door prikkels. Zin kun je maken, maar dat lukt pas als je daar de tijd voor hebt of de tijd voor neemt.

Ik maak wel eens de volgende vergelijking: ik kan erg genieten van een uitgebreide maaltijd koken. Maar die zin om lang in de keuken te staan komt pas als ik er de tijd en de rust voor heb, niet als ik na 18 uur pas thuis kom uit mijn werk en weet dat ik om 20 uur op een vergadering moet zijn.

Het is te begrijpen dat als je druk met kleine kinderen bent de tijd om zin te krijgen in vrijen vaak ontbreekt. En zoals je dan schrijft, leidt dat tot frustraties, ergernissen en elkaar niet begrijpen ofwel communicatieproblemen. Als je dan het weinig tijd nemen als veroorzakende factor ziet, kun je de communicatieproblemen zien als één van de factoren waardoor het probleem blijft bestaan. Wat ook wel gebeurt is dat de man dan 's avonds gemeenschap wil, maar omdat hij de hele dag nauwelijks tijd of aandacht voor zijn vrouw heeft gehad, of er zijn irritaties of ruzies geweest, kan de vrouw het niet opbrengen. Voor een vrouw is het nog meer dan voor de man, belangrijk dat de sfeer goed is, dat de aandacht voor haar er niet pas is bij het naar bed gaan. Ook dit kan weer werken als instandhouder van het probleem. Een vrouw voelt zich dan alleen nog maar goed genoeg voor in bed.

Het lukt pas weer om je seksuele relatie te verbeteren als je tijd voor elkaar vrij maakt. Niet zo maar een keer, maar regelmatig. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen samen weg gaan zonder kinderen, de kinderen ergens laten logeren of ze gewoon een keer vroeg naar bed brengen en zelf geen werk of afspraken hebben die avond. Voorwaarde is wel dat je uitgerust bent. Neem tijd om samen te eten, te praten. Leg er niet de druk op: er moet ook gemeenschap volgen. Zorg dat de sfeer goed is en je aandacht voor elkaar hebt. Op die manier kan er weer zin in vrijen ontstaan wat leidt tot opwinding en een betere seksuele relatie.

Drs. Joke Ronner

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk