Niemand is goed dan God

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

“Wat noemt gij mij goed? Niemand is goed dan God!”, zegt de Heere Jezus. Maar Jezus is toch God? Hoe moet ik dit zien?

Antwoord

Deze tekst staat in Mattheüs 19 vers 17. We zien een jonge man die met een ernstige vraag  tot de Heere Jezus komt. Hij vraagt wat hij doen moet om zalig te worden. Deze vraag brengt hem op de knieën voor de Heere. Gelooft hij, dat Christus, de Zoon van God is, de Zaligmaker? Was dat maar waar geweest. Integendeel. Hij ziet in de Heere Jezus niets anders dan een mens. Hij ziet Hem wel als een profeet.

Hij wacht op een antwoord om die uit de mond van de Heere te vernemen. Dan zegt de Heere bovengenoemde tekst. Deze jonge man dacht, dat Jezus een buitengewoon goed mens was. Eén met voortreffelijke eigenschappen. Méér zag hij niet in Jezus. Dat was zijn ellende en zijn foutieve gedachte over de Persoon van de Heere Jezus. Want de Heere is ook God. Dat is de reden waarom de Heere dit antwoord hem geeft.

Dus de jongeling houdt Jezus niet voor Eén, Die van Zichzelf volmaakt is en zonder zonde. Juist uit dit antwoord blijkt dat Jezus God is.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

rijke jongeling