Ontwikkelingen samenwerking HHK en CGK

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Hoever zijn inmiddels de ontwikkelingen wat betreft een samenwerking of zelfs samengaan van HHK en CGK?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hoewel ik lid ben van de HHK en ook het Kerkblad lees, vond ik toch dat ik dit beter rechtstreeks aan de scriba van de HHK kon vragen. Deze antwoordde het volgende.

“Veel officiële mededelingen kunnen hierover niet gedaan worden. Er zijn een drietal samensprekingen geweest tussen de deputaten van de Chr. Geref. Kerken en een delegatie van het moderamen van de HHK. Deze zijn in goede harmonie verlopen. De resultaten daarvan zullen worden gerapporteerd aan de Chr. Geref. synode die eind dit jaar vergadert. De synode van de HHK heeft groen licht gegeven voor voortzetting van deze gesprekken, alsook voor samenwerking op plaatselijk vlak waar sprake is van geestelijke eenheid en herkenning.”

“Op het gebied van het jeugdwerk ontvangt de HHJO (Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie) veel ondersteuning van het LCJ. Daarnaast zijn er veel gezamenlijke conferenties van de ambtsdragers van beide kerken. Laat er de bede zijn dat de Koning der Kerk ons door Zijn Geest tot waarachtige eenheid brengt.”

De laatste bede zou ik van harte, niet alleen richting de CGK, maar richting alle kerken, waarbij ik de PKN toch met name wil noemen, willen onderstrepen: één in de Levende Christus. Ik hoop dat hiermee je vraag voldoende is beantwoord.

M. W. Muilwijk