Bang zijn voor afkeuring

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Om maar met de deur in huis te vallen... ik heb het gevoel altijd te kort te schieten. Dit beheerst mijn leven. Wanneer ik het idee heb dat ik tekort schiet, krijg ik zweetaanvallen. Graag zou ik hier goed mee om willen gaan, ook om weer nieuwe contacten aan te kunnen gaan. Deze zou ik op willen doen bij de vrouwenvereniging. Hier durf ik nu niet heen te gaan. Bang voor afkeuring. Het helpt voor mij niet om met een gewone coach te praten. Dit is vooral gericht op het kunnen van de mens. Bovendien heb ik het idee dat het bang zijn voor afkeuring voortvloeit uit mijn reformatorische opvoeding. Wie kan mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je probleem is heel herkenbaar. Veel mensen worstelen er -in meerdere of mindere mate- mee. Jij hebt er dusdanig last van, dat je erdoor belemmerd wordt om nieuwe contacten bij de vrouwenvereniging aan te gaan. Dat is zorgelijk omdat als je eenmaal contacten uit de weg gaat, de drempel om wel weer nieuwe contacten aan te gaan steeds groter wordt. Je denkt dat een reformatorische opvoeding hierin wel mee kan spelen. Dat kan. Maar dat is nooit alleen de oorzaak. Meestal komen een aantal factoren samen, waardoor de klachten gaan ontstaan. Ook een erfelijke component speelt vaak mee: de een is er vatbaarder voor dan de ander. Je staat wat ambivalent t.o.v. hulp begrijp ik.

Toch adviseer ik je gebruik te maken van de mogelijkheid om d.m.v. gedragstherapie te leren om te gaan met je angst. Daarmee word je je namelijk meer bewust hoe je iedere keer zelf je eigen angst weer voedt (waardoor het steeds erger wordt) en word je geholpen om een manier te vinden dit patroon te doorbreken. Je kunt je hiervoor bijvoorbeeld aanmelden bij Eleos of bij een andere instelling of een vrijgevestigd therapeut. De huisarts kan je verwijzen.

Betsy Westeneng

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

angstfaalangsttherapie
1 reactie
Jello
Dit lijkt me een naar probleem voor je. Ook heel naar dat het jou niet helpt om met een gewone coach te praten, je vindt dat dit vooral gericht is op het kunnen van de mens. Ligt hier de sleutel dan niet? Mij lijkt dat het tegenwicht van het 'kunnen van de mens' is: het 'niet kunnen van de mens' en een afhankelijk leven wat vertrouwt op God. Niets te kunnen in eigen kracht. Bij alles wat je doet en waar je tegenop ziet vragen of Hij jou wilt geven wat je nodig hebt. Natuurlijk mag je de middelen gebruiken, dus ook een coach, maar dat heeft geen zin, als je het van eigen kunnen of van de coach verwacht. Verwacht het van de Heere alleen.

Ps. 50:15 'En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.'