Ik had een goed voornemen (dacht ik) om vanaf 1 januari 2007 elke avond uit mijn...

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Ik had een goed voornemen (dacht ik) om vanaf 1 januari 2007 elke avond uit mijn Bijbel te lezen voordat ik ging slapen. Ik ben bij Genesis begonnen, maar na de eerste hoofdstukken snap ik er werkelijk weinig meer van. Het is allemaal zo ingewikkeld. Kan ik misschien beter een ander Bijbelboek eerst lezen, of zo? Nu lees ik dus niet meer omdat ik er toch niks van snap. Dit is verkeerd, dat weet ik, maar als je gelezen hebt en je weet amper waar het over ging, dan maakt het misschien niet zoveel uit wat je leest? Ik hoop dat u een antwoord hierop weet.

Antwoord

Je bent niet de enige die enthousiast met een goed voornemen aan een nieuwe jaarkring begint. Het getuigt van een positieve instelling om voor het slapen gaan uit je Bijbel te lezen, maar ik begrijp uit de vraag, dat dit niet direct je gewoonte was.

In de beginjaren van ons huwelijk(zestiger jaren!) hebben wij dit gebruik ook in praktijk gebracht. Het achter elkaar lezen van de Bijbel is voor mensen die thuis zijn opgegroeid met de dagelijkse Bijbellezing geen al te grote opgave. Wij begonnen bij Genesis 1 én onze trouwtekst uit Psalm 106. Dat hebben we jarenlang volgehouden, maar nu doen we het al heel lang op een andere manier.

Bij elke maaltijd gaat de Bijbel open, maar we lezen hem aan de hand van een dagboek of een Bijbelleesrooster. Je krijgt dan heel bepaalde gedeeltes om te lezen aan de hand van dat dagboek of het rooster. Er zit dan een vaste lijn in het lezen of je leest de Bijbel vanuit een min of meer bekend thema. Ons dagboek staat nu bijv. stil bij de beden van het Onze Vader. Je bidt dat volmaakte gebed misschien erg frequent, maar dringt het wel voldoende tot je door wat je bidt? Als je het aan de hand van een dagboek doet ga je pas beseffen, welk een rijke inhoud dit gebed heeft, dat de Heere Jezus ons zelf heeft geleerd.

Als je aan de positieve instelling van een regelmatig lezen van de Bijbel wilt vasthouden adviseer ik je dan ook om dat ook te doen aan de hand van bijv. een dagboek. In de diverse gemeenten waar ik heb gestaan gaven we als kerkenraad bij de belijdenis van het geloof vaak het dagboek “Hem gaandeweg tegemoet” van collega Troost cadeau. Dat is heel geschikt voor ‘beginnelingen’! Het gaat bovendien gaandeweg met grote stappen de hele Bijbel door.
Bij het schrijven heeft ds. Troost gedacht aan zijn eigen gezin. Hij hoopt dat de inhoud en de woordkeus het dagboek bruikbaar maken voor allen die “aan het begin van de weg” staan, jongeren maar ook ouderen.

Dat de lezing van het Woord van God je mede op deze manier mag doen groeien in het geloof is mijn hartelijke wens!

Ds. H. van Oostende, em.-pred.