Last van angst- en dwanggedachten

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw met vier kinderen. Ik heb al jaren last van angst- en dwanggedachten. Het gezinsleven en alles erom heen ervaar ik als (te) veel, daarom moet ik iedere keer keuzes maken: wat doe/kan ik wel, wat niet? Dat geeft strijd in de vorm van schuldgevoel. Iedere keer komen er vragen vanuit school of kerk voor vrijwilligerswerk. Het een doe ik wel het ander niet. Maar steeds komt dat schuldgevoel weer terug. Het voelt beklemmend. Zou u mij advies kunnen geven hoe ik hier Bijbels mee om mag gaan?

Antwoord

Deze situatie is complex en vereist veel fijngevoeligheid. Daarom kan ik hier langs deze weg niet veel in betekenen dan te verwijzen naar de goede hulp die u hoogstwaarschijnlijk nodig hebt en zelf in uw eigen omgeving moet zien te zoeken.

Het komt me voor dat er twee dingen in deze situatie nodig zijn. U vraagt hoe u hier ‘Bijbels’ mee om mag gaan? Daar ligt mijn eerste advies. In de Bijbel komen we mensen tegen die depressief, verdrietig en eenzaam zijn, vooral in de Psalmen. In een Psalm als Psalm 13 bijvoorbeeld klaagt de dichter tot God. Zelfs zo intens, dat hij zich afvraagt of God hem vergeten is! Deze menselijke klacht is door de inspiratie van de Heilige Geest in Gods Woord opgenomen! Dat laat zien dat God deze menselijke nood voluit serieus neemt. Een klacht is nog geen verwijt of opstandigheid, het is je nood uitschreeuwen tot God die Zijn kinderen hoort.

Dat betekent dan ook, dat u een herder nodig hebt, een pastor met een luisterend oor en een open hart. Want angst- en dwanggedachten, en ook het gedrag en de gevoelens hierbij, kunnen buitengewoon heftig zijn. Vooral ook vanwege de strijd waar u van spreekt, de schuldgevoelens en de keuzestress. Daarom hebt u een pastor nodig, die de genade van God in de volle betekenis aan u voorhoudt. Er is maar één houvast en troost: het bloed en de Geest van onze Heere Jezus Christus. Ik hoop dat u Hem mag kennen als uw Redder en Heere. Bij Hem alleen zijn we veilig. Hij is het ook, Die heeft gezegd: komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Welke rust is dat? Dat je bevrijd mag worden van schuld en straf en dus ook van schuldgevoelens om de vermeende verzaking van plichten en taken!

Want, en nu kom ik bij het tweede deel van mijn ‘advies’: tegen een zieke zeggen we toch ook niet, dat hij/zij toch naar z’n werk moet?! Ik zeg niet dat u ziek bent, maar uw dwang- en angstgedachten kunnen wel degelijk aanleiding zijn om naar een arts of hulpverlener te gaan. En deze kan vanuit zijn kennis en deskundigheid goede hulp geven! Ook dit is ‘Bijbels’ verantwoord, want het is God die ons zulke helpers geeft in deze tijd. Zijn zegen daarin mag je zonder meer aanvaarden als goede hulp in zware tijden. Dan zou ik zeggen: door goede hulp en therapie kunnen we soms van schuldgevoelens bevrijd worden. En ook God verplicht je niet tot dingen die je (nu) niet kunt. Alles op z’n tijd.

Ten slotte: als we leren om nee te zeggen tegen verplichtingen die we niet aan kunnen, moet je daar bewust voor kiezen. Ongeacht de reactie van onbegrip van mensen in je omgeving! Want die zullen er vast en zeker wel zijn. Altijd weer valt me dat op: het totale onbegrip van veel mensen, omdat ze niet aan je (aan de ‘buitenkant’) kunnen zien dat je sommige dingen niet kunt. Maar bedenk dan eens, dat u een gezin runt! Met vier kinderen nog wel! Wat een prachtige en mooie taak geeft God u daarin! En als dat ‘alles’ is wat u nu kunt opbrengen, dan zeg ik: dat is dan toch heel wat! Want een gezin grootbrengen in deze tijden is een geweldige verantwoordelijkheid en tegelijk een groot voorrecht. Om dat te doen, ook als u zulke grote problemen hebt, dat is dan heel wat! En in Gods ogen juist het belangrijkste wat u kunt doen! In zijn Dienst en tot zijn Eer!

Ds. K. van den Geest,
Alphen aan den Rijn

P.S. Graag wijs ik de vragenstelster nog op boek 'Nee is oké' van Carianne Ros en Michelle van Dusseldorp

Lees meer artikelen over:

angstdwangstoornis