Kerkelijke tucht

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Ik hoor van alles over kerkelijke tucht. Ik weet niet wat dat precies inhoud. Ik zit zelf in de Gereformeerde Gemeente. Is de tucht daar anders dan in een andere gemeente?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Je vast een reden om deze vraag te stellen. Je vermeldt deze reden niet en dat maakt het voor mij wat lastig. Maar ik zal een poging wagen.

Tucht heeft een wat negatieve lading in ons dagelijkse taalgebruik. Je moet direct denken aan straf en oordeel en verwijdering. Maar zo is tucht niet bedoeld. Zeker kerkelijke tucht niet. Tucht heeft altijd als doel om te genezen, te helen. Dus niet om af te stoten, maar om aan te trekken. Tucht is een medicijn, geen straf. Tucht is dus overal hetzelfde, in welk kerkverband dan ook: genezend.

Tucht moet Gods Woord, Gods kerk, Gods inzettingen zuiver houden. Als dat niet gebeurt, dan moet de tucht plaatsvinden. Lees artikel 32 van de Belijdenis des Geloofs eens.

Wij mensen moeten altijd in toom worden gehouden. Het komt omdat wij zondaren zijn. We kiezen zo vaak het kwade. Het boze ligt zo voor de hand. Daarom moeten er regels, normen zijn om ons leven te leiden naar Gods Woord.

Maak in Uw woord mijn gang en treden vast,
Opdat ik mij niet van Uw paan moog’ keren. (ps 119:67, ber.)

Met een hartelijke groet,
G. M. Gerritsen

Lees meer artikelen over:

tucht