Ruzie over de kleinste dingen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Wij als echtpaar hebben continu ruzie over de kleinste dingen. Er zit veel spanning tussen ons. Soms gaat twee dagen goed, maar dan begint het weer. Met name door elkaar steeds de schuld te geven of fouten van elkaar opnoemen en irritaties. Hoe kunnen we dit doorbreken? Soms denk ik al om weg te lopen, ik ben moe.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een kort briefje, met waarschijnlijk een lange geschiedenis...

De vraag is: hoe doorbreek je bestaande patronen? Allereerst: níét door weg te lopen! Dat lost niets op. Je kunt beginnen met na te denken over de vraag hoe het kómt dat jullie elkaar de schuld geven van iets wat niet naar wens is verlopen. Wat ís ‘fout’? Wie bepaalt dat? Waar -op welk terrein- liggen de irritaties? Houdt eens een dagboekje bij, waarin je opschrijft wát er anders had gemoeten en wáárom dat anders had gemoeten. Misschien zie je vanzelf een patroon ontstaan dat ‘aangepakt’ moet worden.

Want de volgende vraag is: wat verwáchten jullie van elkaar? Ook dat is goed om op te schrijven. En vervolgens: kun je elkaar ook complimenten geven voor datgene wat wél goed ging? Houdt ook dit dagelijks bij in je schriftje. Zo maak je voor jezelf inzichtelijk wat je veranderen kunt. Begin bij jezelf: waarschijnlijk verandert de houding van je echtgenoot met de jouwe mee! En zo niet: zoek hulp op het gebied van relatietherapie. Schrijf me dan nog maar eens: uitgebreider, met voorbeelden van waar de ruzies over gaan.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatieproblemen
3 reacties
Verw8ing
Herkenbaar. Moeilijk is het om het niet te willen maar het gebeurt ineens. Ik adviseer je EFT therapie. Onder die reacties zit een pijn plek die wordt geactiveerd. Een pijnplek uit het verleden, afwijzing bv. Als je vroeger vaak bent afgewezen zit er een kannetje gevuld met pijn. En als deze pijn door iets kleins, waarbij je ook wordt afgewezen , wordt deze geraakt en is de emotie heftiger dan bij de situatie past. En dan gaat het mis. Inzichtelijke psychologieboeken hierbij ' Patronen doorbreken ' van Hannie van Genderen en Houd me vast van Dr. Sue Johnson.
mcgeurt
Inderdaad herkenbaar, ik zou u het boek Liefde en respect van Eggerichs aan willen raden. Geen zware kost, en zeer verhelderend!
Gods zegen!
CorsdeKort
Waarschijnlijk gaat de redactie ook deze bijdrage van mij wissen (omdat ik niet “Refo’s” spreek) maar ik gok het er maar op dit te plaatsen omdat ik zelf hulp het gekregen en ik graag ook anderen wil helpen. Per slot van rekening moeten we later aan de hemelpoort geen rekenschap afeggen waar we gekerkt hebben maar over wat hij in ons lichaam heeft kunnen doen en over hoe wij geleefd hebben.

Jij kun hem niet veranderen maar met Gods kracht kun jij wel veranderen. Dit zegt Marijke Rots ook.

Een dood persoon kan geen ruzie hebben en -maken. Als jij het Hem gekruisigd bent, je dood houdt voor de zonde (bijvoorbeeld de irritatie die in jou woont en die die de ander bij jou opwerkt) dan werkt je partner als Rom 8:28 en leef jij in vers 29 en werkt de situatie zo dat je (juist daardoor!) gelijkvormig gemaakt wordt naar Zijn beeld.