(...) Ik vind het erg moeilijk om publiekelijk voor te lezen of te bidden. Ik ra...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Er is een probleem waar ik al enige jaren mee loop en waar ik graag van af zou willen komen, maar ik weet niet hoe. Ik vind het erg moeilijk om publiekelijk voor te lezen of te bidden. Ik raak dan erg gespannen en krijg hartkloppingen. Om die reden probeer ik er altijd onderuit te komen. Sinds bijna een jaar zit ik ook in de kerkenraad. Van te voren heb ik aan onze dominee en ook aan enkele kerkenraadsleden dit verteld. Zij ontzien mij wel om publiekelijk te bidden of voor te lezen, maar liever zou ik van dit probleem af komen. Kunt u mij misschien helpen?

Antwoord

Ik heb soms diezelfde spanningen en bij mij heeft het te maken met hoogmoed. Niet af willen gaan voor de mensen, want stel je eens voor dat... Op die manier deed ik alsof het van mij afhing! Tegenwoordig geeft ik steeds meer het mandaat aan de Heilige Geest en zeg: “U weet dat ik mij heb voorbereid, mijn deel van het werk zit erop, het is nu aan U, Heilige Geest, om te beslissen wat U er mee doet”.

Gaat het gevoel dan weg? Niet altijd, maar ik heb het wel op de juiste plaats neergelegd en laat het daar! En dan kan het zomaar gebeuren dat de Heilige Geest met de manier waarop ik iets mag lezen, of de woorden van Zijn gebed uitgesproken door mijn mond krachtige dingen bewerkt in mensen. Geef het uit handen en laat satan ons lezen en ons bidden niet verstoren, dat is mijn advies.

Ds. J. Hoekman