Bijzondere dans bij joodse bruiloft

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Op internet vond ik dit filmpje van een stukje van een joodse bruiloft:

Kunt u mij zeggen wat hier precies gebeurt? Is dit ritueel of deze dans terug te vinden in het Oude Testament? Het lijken mij de meest conservatieve joden, het viel me dus op dat ze dan deze muziek gebruiken, zo hard, ritmisch, vrolijk zonder tekst. Zelfs oudsten van het gezelschap lijken zich flink te vermaken. Dat had ik niet verwacht bij deze groep, wat voor muziek is dit?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Binnen het Jodendom zijn er allerlei stromingen. De bruiloft vindt plaats in een chassidische traditie en er is geen directe relatie met het Oude Testament. Het chassidisme (afgeleid van het Hebreeuwse woord voor “vromen”) vindt zijn oorsprong in Oost-Europa. Het kent veel bewegingen die ieder hun eigen leider (rebbe) hebben. Chassidische mannen dragen in het openbaar zwarte kleding en een hoed of keppeltje, aan de zijkant van hun hoofd dragen sommigen lange pijpenkrullen, genaamd peyos. Vrouwen dragen een rok of jurk en moeten na hun huwelijk hun hoofd bedekken met een hoed, sjaal, muts of pruik.

Op dit moment liggen de voornaamste centra in Israël, met name Jeruzalem en Bnei Brak (ten oosten van Tel Aviv), en in de Verenigde Staten met de grootste concentratie in New York (Brooklyn).

Om meer in detail op de video in te gaan, heb ik advies gevraagd aan mijn collega dr. Pieter A. Siebesma. Hij gaf de volgende informatie: “Het gaat hier om de bruiloft van de zoon van de rebbe van Bobov met de dochter van de rebbe van Pupa. Dit zijn groepen binnen het chassidisme, een ultraorthodoxe stroming binnen het jodendom, die oorspronkelijk uit Oost-Europa (Polen, Hongarije, Roemenië en Oekraïne) komen en waarvan leden zich na de Tweede Wereldoorlog in New York hebben gevestigd. Bobo (Bobowa in het Pools) is een plaats in het zuiden van Polen en Pupa (in het Hongaars Pápa) ligt in Hongarije. Zij wijzen iedere verandering af als strijdig met de Bijbel en daarom dragen zij de kleding van hun voorouders uit de 18e eeuw en is er een sterke scheiding tussen man en vrouw. Ze mogen elkaar niet aanraken en daarom danst de rebbe met zijn schoondochter via een touw! In principe is de bruiloft gescheiden, mannen dansen met mannen en vrouwen dansen met vrouwen. Alleen bij een bruiloft mag de bruid via een touw met een man dansen, waarbij ze vaak ook gesluierd is. Dit wordt een mitsve tanz genoemd, waarbij de man geld geeft voor een goed doel (bijv. t.b.v. bruidsschatten voor arme meisjes) voor het voorrecht met de bruid te mogen dansen.

De chassidim zijn vergelijkbaar met de Amish in cultuur, maar dan nog strenger. Wat het zingen betreft; ze zingen een bepaalde melodie (nigoen in het Hebreeuws). Vroegere rabbijnen hebben deze melodieën bedacht en gezongen. Alleen de melodieën zijn bewaard gebleven, maar niet de teksten, en ze worden nog steeds tijdens bruiloften en andere feesten gezongen. Vandaar dat ze la, la, la, la zingen. Iedere chassidische groep heeft zijn eigen melodieën en een kenner kan daaraan horen uit welke groep de melodie stamt.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) Joden