Middenweg in kerkkeuze

Ds. C. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb al een jaar verkering met een jongen van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. Zelf behoor ik tot de Gereformeerde Gemeenten. We houden ontzettend veel van elkaar. We hebben het wel eens over de kerk gehad waar we later naar toe willen gaan, maar hij wil niet met mij overgaan en ik wil niet met hem overgaan omdat ik niet achter hun waarheid sta. We hebben het er wel eens over gehad, alleen durf ik het er niet meer over te beginnen, bang dat ik hem verlies. Ik zei al eens tegen hem als we nu eens de middenweg kiezen, zoals bijvoorbeeld Chr. Gereformeerd, zou dat kunnen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het probleem dat jij aan de orde stelt, is bepaald niet nieuw. Het zou helemaal niet bestaan als de kerken van de gereformeerde gezindte niet zo hopeloos verdeeld waren. De aangedragen oplossing is ook niet nieuw. Er zijn in de loop van de jaren heel wat trouwlustigen geweest, die afkomstig uit verschillende kerkelijke achtergrond elkaar konden vinden in een kerkelijke middenweg tussen beiden. Die middenweg heette meer dan eens: Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK). Of de CGK daar altijd zo blij mee zijn geweest, is nog de vraag. Zulke mensen werden immers geen lid uit overtuiging, maar uit verlegenheid. Je moet in zo'n situatie toch wat. En kerkelijk gescheiden optrekken is over het algemeen niet bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid van huwelijk en gezin. De feitelijke vraag is dus eenvoudig te beantwoorden met: ja.

Toch zou ik daar graag nog twee opmerkingen bij maken. 1. Toen de Geref. Gemeenten en de Geref. Kerken Vrijgemaakt ontstonden, bestonden de CGK ook al jarenlang. Er moeten tussen die kerken dus toch wel een paar verschillen bestaan die zo belangrijk zijn dat zij nog steeds van elkaar gescheiden zijn. En dat is ook zo. Die verschillen hebben alles te maken met de zondagse prediking en zijn mijns inziens in de laatste jaren alleen maar groter geworden. Het gaat dus om dingen waar je elke zondag mee te maken krijgt en waarvan je je terdege bewust moet zijn, wanneer je van de een naar de ander overgaat. Het mooiste zou natuurlijk zijn, als je daar samen over nadenken en spreken kunt, om zo tot een bewuste keuze te komen.

Dat brengt me bij mijn tweede opmerking. 2. Je vraag gaat daar niet over, maar je schrijft er wel over. Je bent bang dat verdergaand gesprek over deze dingen jullie relatie zo onder druk zet, dat die daaronder bezwijken zal. Je schrijft ook dat jullie "ontzettend veel" van elkaar houden. Hoe ik die twee mededelingen met elkaar rijmen moet, weet ik niet. Wat betekent "houden van elkaar" in het leven van kerkelijke (jonge) mensen, als je niet met elkaar kunt spreken over de dingen van de Heere, Zijn kerk en Zijn dienst? Daarmee geef je naar mijn gedachte een spanningsveld aan, waarop of jullie relatie met elkaar of jullie beider relatie met de Heere stuk moet lopen. Ik gun jullie geen van beide.

Daarom wil ik je dringend adviseren deze dingen in het gebed aan de Heere voor te leggen, opdat Hij je een weg zal wijzen om die open en eerlijk met je vriend te bespreken. Vraag Hem dan meteen (als je dat nog niet gedaan hebt), of Hij het is die jullie voor elkaar bestemd en tot elkaar gebracht heeft. Dat laatste zou ik voor alle andere dingen heel zeker willen weten. Want als dat zo is, zal Hij ook de kerkelijke vraag wel tot een (goede) oplossing willen brengen. En als dat niet zo is, moet je wel heel goed weten wat je doet, als je verder wilt gaan met een jongen/man die met jou maar liever niet over de kerk praat.

Ds. C. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Bennekom
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkkeuze