(...) Als ik nu maar zeker wist dat God wil dat wij trouwen met elkaar. Maar hoe...

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is nu 24 en ik 20. We hebben nu drie jaar en een maand verkering. Na anderhalf jaar verkering zijn we verloofd, ik wist toen heel zeker dat ik met hem verder wilde en dat we voor elkaar bestemd waren. Maar mijn zekerheid is een stuk minder, ik durf de stap om te gaan trouwen niet te zetten. Ik heb van dichtbij en verder weg meegemaakt hoe huwelijken kapot gingen en ik ben eigenlijk bang om me voor mijn hele leven te "binden" aan hem, terwijl ik wel veel van hem houd. Als ik nu maar zeker wist dat God wil dat wij trouwen met elkaar. Maar hoe kom ik dat te weten? En hoe zeker moet ik daarvan zijn? Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden. Ik vind het met name voor mijn vriend zo vervelend dat ik die stap maar niet durf te zetten.

Antwoord

Angst is iets vreemds. Het is goed dat het er is. Stel je voor dat je nergens bang voor zou zijn; je zou verongelukken. Toch is het vervelend, het gevoel dat iets misschien helemaal fout zit of fout gaat. De angst kan je hele leven beheersen. Angst is niet zondig. De Heere Jezus was zelf ook angstig. Angst is wel een gevolg van de zonde. Angst kan ook heel verlammend werken.

Jij hebt last van een speciale angst: bindingsangst. Dat je dat een klein beetje hebt, is volstrekt normaal. Zolang je in je relatie naar elkaar toe groeit, merk je dat niet, maar opeens komt het moment dichterbij dat je een definitieve stap moet zetten. Durf ik dat wel? kan ik dat wel? Mag ik dat wel van God? De vragen stapelen zich op. Het is verkeerd als de angst in paniek omslaat. Dat proef ik een beetje bij je. Het beste medicijn tegen angst is vertrouwen. Zelfvertrouwen? Een beetje mag wel.

Vertrouwen in elkaar. Dat heb je nodig voor je relatie. Vooral vertrouwen in God. Hij regeert en Hij heeft jullie liefde voor elkaar gegeven. Jullie zijn niet volmaakt, maar in Gods voorzienigheid wel aan elkaar gegeven. Je bent verloofd. Je hebt elkaar trouw beloofd. Weliswaar niet in de band van het huwelijksverbond, maar toch. Dat is niet niks! Zou de Heere niet willen helpen om jullie verder te leiden.

Maar wie garandeert dat het goed gaat? Wie zegt dat jullie echt voor elkaar bestemd zijn en dat jullie het volhouden? Jouw angst wordt ook ingegeven door de omstandigheden. Door voorbeelden van mensen om je heen waar het NIET goed gaat. Niemand kan een 'bankgarantie' van 100 procent geven. Het kan inderdaad mis gaan. Maar moet je je daardoor laten verlammen? De Heere regeert. Hij wil bij je zijn, wat er verder ook in je leven gebeurt.

Tot nu toe ben ik er van uitgegaan dat de angst om de laatste stap te zetten “gewone bindingsangst” is. De een heeft er meer last van dan de ander. Ik weet natuurlijk niet uit één vraag of ik het goed inschat. Misschien zijn jullie wel uit elkaar gegroeid de laatste tijd. Dan is het een ander verhaal. Dan moet je een keuze maken: óf investeren in de relatie, óf er samen een punt achter zetten. Niet elkaar voor de gek houden, omdat “men” verwacht dat... Het kan ook zijn dat jouw “bindingsangst” diepere oorzaken heeft. Mensen die een “psychische kras” op hun ziel hebben vinden het vaak heel moeilijk om zich (blijvend) te geven aan een ander. Ze deinzen terug omdat zij eerder beschaamd en beschadigd zijn in hun vertrouwen. Misschien heb je dan wel hulp nodig. Zoek samen naar iemand om het probleem eerlijk mee te bespreken. Dat lucht op en dat helpt soms ook om jezelf beter te begrijpen.

Tenslotte: meestal weten we niet zeker wat de weg van God is. "Je krijgt geen briefje uit de hemel", zeggen mensen dan. Ik heb een beetje moeite met die uitdrukking. Want we hebben een heel boek uit de hemel gekregen, het eigen Woord van God. Daar staan geen concrete antwoorden in voor al onze moeilijke beslissingen, maar als we naar het woord van God leven, mogen we wel geloven dat de Heere Zijn zegen er aan wil verbinden. Dat is het belangrijkste. Dat jullie niet samen verder gaan zonder de Heere!

Ds. H. van den Belt