Menselijke verklaringen en gedachtegangen naast de Bijbel

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Deze vraag wordt gesteld door iemand die gereformeerd en met de Catechismus en de Dordtse Leerregels is opgevoed. In de Bijbel staat dat niets mag worden toegevoegd of afgedaan aan Gods Woord daaraan. Dit beaamt ook Art. 7 van de Dordtse Leerregels. Ook staat daar dat alle mensen leugenaars zijn en de ijdelheid zelve. Hoe komt men er dan bij om toch eigen menselijke verklaringen en gedachtegangen tevens naast de Bijbel op te nemen? Want dat zijn de Dordtse Leerregels toch.

Antwoord

De belijdenisgeschriften zijn niet bedoeld als iets naast de Bijbel, maar als vertolking van de Bijbel. Niet één christen kan zonder belijdenis. Hij moet en wil belijden, mondeling en/of schriftelijk wat hij over God gelooft. Dit is niet de Bijbel aanvullen, maar alleen belijden. Dat is opdracht van God Die immers wil dat wij als gelovigen én als kerk in haar geheel verkondigen Wie God is.

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

Dordtse leerregels