Gij of U

Ds. J. Kot / Geen reacties

Vraag

Gij of U? Volgens de Statenvertaling wordt de Heere God aangeduid met Gij of met U. Er zijn mensen die zeggen dat we de Heere moeten aanroepen met Gij. Dit wordt als rechtzinniger beschouwd als U. Ik heb wel eens gehoord dat Gij een consessie geweest is van de statenvertalers aan het adres van onze zuiderburen. Klopt dit? En hoe wil de Heere aangeroepen worden?

Antwoord

Ik geloof niet dat het belangrijk is, als we tot God spreken, of we Hem dan aanspreken met Gij of U. Belangrijker is dat we tot Hem spreken vanuit ons hart, in geest en waarheid. Al is het zeker waar dat in het woord "Gij" (afhankelijk van in welk verband we dat gebruiken) meer afhankelijkheid, erkenning van gezag en eerbied doorklinkt dan in het woord "U". Dat is ook de reden geweest waarom de Statenvertaling de ene keer "Gij" en de andere keer "U" gebruikt. In die tijd was "gij" ook een heel gewoon woord om iets van de gezagsverhouding onderling uit te laten komen. Het is dus geen consessie aan de Zuiderburen, waar "gij"nog steeds in zwang is.

Vroeger heb ik wel eens mensen God horen aanspreken met "je", dat moest dan een bijzondere vertrouwensrelatie aangeven, maar dat mag vanwege Gods heiligheid en majesteit niet. Dat is platvloers. De koningin, al zijn we nog zo aan haar verbonden, spreken we ook niet aan met "je".

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingenGods naam