Geen verlangen naar seksuele gemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Ik heb nu 2,5 jaar verkering en over 3 maanden hoop ik te trouwen. Daar ben ik heel gelukkig mee en leef ik ook echt naar toe. Toch schrikt het me ook af. Het probleem is namelijk dat ik al deze tijd geen behoefte heb om mijn vriend met mijn handen te bevredigen en hem ook helemaal niet naakt zou willen zien. Maar hoe moet dat dan als ik getrouwd ben? We hebben gewacht met gemeenschap en dat willen we ook volhouden tot ons huwelijk, maar daarna kan ik hem toch niet langer laten wachten? Ik weet hoe hij er naar verlangt. Maar moet ik het dan tegen m’n zin doen? En hebben meer vrouwen hier last van?

Antwoord

Misschien goed om te beseffen dat er echt verschillen zijn in de seksuele beleving tussen man en vrouw. Zo is een man veel meer visueel ingesteld dan een vrouw. Een man kan echt opgewonden raken van een naakte vrouw, terwijl dat andersom veel minder tot niet het geval is. Dus dat daar verschil in zit, is normaal. Dat je tegen de seksuele omgang opziet, is te begrijpen. Het is immers nieuw en onbekend.

Je schrijft: “Maar moet ik het dan tegen m’n zin doen?” Tja, wat wil je dan? Je gaat toch trouwen en daar hoort seksuele omgang wel bij. Dus je moet je daar wel op in stellen. Ik vind wel dat wanneer je eigenlijk echt geen seksuele omgang zou willen hebben, je dan ook geen relatie zou moeten aangaan. Praat er wel over met je vriend. Het is ook niet zo dat je meteen na de huwelijksdag seksuele omgang hoeft te hebben, ook dat kan met wederzijds geduld en begrip voorzichtig worden opgebouwd.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk