Bijbelstudiegroep met Gereformeerde Kerk

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Ik ga naar een Hervormde kerk (Gereformeerde Bond). Nu hebben wij een klein bijbelstudiegroepje en er kwam iemand op het idee om met leden van de Gereformeerde Kerk (synodaal) verder te gaan. Binnen de PKN hoeft dat geen probleem meer te zijn.

Volgens mij zijn er toch nog wel grote verschillen. Buiten de Nieuwe Bijbelvertaling die zij gebruiken en nieuwere psalmen en gezangen, zijn er toch ook wezenlijke verschillen in de geloofsbeleving. Zoals de alverzoening, het avondmaal (ook kinderen gaan daar aan) het Vaderbeeld van God en andere geloofsbepalende dingen. Ik kan dat niet precies uitleggen, maar is er iemand die wel duidelijk de verschillen kan uitleggen?

Antwoord

Beste vriend,

Ik kan me voorstellen dat je het een lastige situatie vindt. Je kunt het gevoel hebben dat je al gauw negatief of veroordelend overkomt. En het is ook niet zo eenvoudig uit te leggen. Naast objectieve zaken spelen er natuurlijk allerlei gevoelsmatige aspecten een rol. Daar probeer ik straks wat meer van te zeggen. Ik beantwoord je vraag uiteraard zonder te weten, waar je woont en wie er aan de Bijbelstudiekring deelneemt. En ik weet ook niet, om welke gemeente het gaat binnen de Gereformeerde Kerken. Mijn antwoord is dus wat algemeen gesteld.

Wat je vraag zélf betreft: het is helemaal niet zo ‘raar’, om bezwaren te voelen. Natuurlijk is er formeel geen probleem: je behoort allen tot de PKN. Maar, zonder veroordelend te zijn: er is een wezenlijk verschil tussen de geloofsbeleving in -laat ik maar zeggen-: een Gereformeerde Bondsgemeente en een Gereformeerde Kerk. Ook in praktisch opzicht, wat betreft Bijbelvertaling en liedbundels en de praktijk van het Heilig Avondmaal. Daar kun je tijdens een ontmoeting niet om heen.

Maar het kernpunt is dat er een groot verschil is als je het hebt over de persoonlijke geloofsbeleving. Op een Bijbelkring kunnen bijvoorbeeld vragen rond zondebesef, de zekerheid van het geloof, de innerlijke aanvechtingen aan de orde komen, waar de ander geen enkele innerlijke binding mee heeft. En als je daarover gaat praten, praat je óf langs elkaar heen óf je krijgt het gevoel, dat je niet met je vragen aan bod kunt komen. Nogmaals: daar veroordeel je niemand mee en daar stel je nog veel minder iemand geestelijke integriteit ter discussie. Maar je moet toch een gezamenlijk beleven hebben, om vruchtbaar met elkaar te spreken.

Dat is wat anders dan een initiatief tot een kerkelijk gesprek, waarin men elkaar denkbeelden wil leren kennen. Maar het gaat hier om een Bijbelkring die erop gericht is om samen de vragen van het geestelijk leven te doordenken.

Ik denk, dat je met bovenstaande kernpunt echt wel een goede reden hebt, om het initiatief voor een gezamenlijke Bijbelkring niet te steunen. In jouw situatie zou ik er dan ook niet voor zijn, om deze weg in te slaan.

Uiteraard is het in het kader van dit antwoord niet mogelijk, om uitputtend alle verschillen te benoemen. Daarvoor is het te complex. Dat zou ook te veel van je zijn gevraagd

Intussen kan het best lastig zijn. Daar wil ik ook wat van zeggen. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat je de leden van de Bijbelkring van de Gereformeerde Kerk op een ander vlak persoonlijk kent. Ik weet niet of zij op de hoogte zijn van het gedane voorstel. Het kan zijn dat zij zich pijnlijk geraakt voelen, het ook zijn, dat ze alle begrip hebben of er van hun kant eigenlijk geen behoefte aan hebben. Ik weet ook niet of de gedachte samen een Bijbelkring te vormen min of meer spontaan is opgekomen of dit een bewuste keuze is van andere deelnemers. Dat zijn allemaal dingen, die het lastig kunnen maken. Objectieve argumenten en gevoelsmatige dingen kunnen soms door elkaar heen lopen. Maar daar heb ik geen zicht op en ik hoop dat je er in goed overleg uit kunt komen. Sterkte ermee! En hoe dan ook: veel zegen gewenst op het samen bestuderen van het Woord van God.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

Protestantse Kerk in Nederland (PKN)