Voor ds. Droger. In uw laatste antwoord geeft u aan dat in de Bijbel staat dat e...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Voor ds. Droger. In uw laatste antwoord geeft u aan dat in de Bijbel staat dat er zielen in de hemel vragen om wraak voor dat wat hun op aarde is aangedaan. Ik begrijp dit niet: je wilt toch juist dat mensen inzicht krijgen in hun fouten en vergeving vragen en krijgen? Als christen volg je hierin toch Jezus: Bid voor die u vervolgen en zegen hen die u vervloeken? In plaats van vragen om wraak zeg je toch: Vader vergeef het hun? (Ik kan me het niet voorstellen dat er wraakgevoelens zijn in de hemel... het geeft mij een veel minder mooi beeld van de hemel. Alles is er toch goed? En zijn wraakgevoelens dat?).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je boeiende vraag! Je hebt mijn antwoord op de vorige vraag gelezen en daardoor is er een nieuwe vraag bij je naar boven gekomen. Een vraag die ik heel goed kan begrijpen. Hoe kan er nu in de hemel door Gods kinderen gevraagd worden om wraak van Gods kant? Er zijn toch geen wraakgevoelens in de hemel?

Ik denk dat we het zo moeten zien. In het boek Openbaring treffen we voor het grootste deel visioenen aan. God heeft die getoond aan Johannes toen hij op het eiland Patmos gevangen zat. Nu is het nog niet zo eenvoudig om de betekenis van een visioen te verstaan. Vandaar dat er ook zoveel verklaringen van het boek Openbaring bestaan.

Het visioen waarin gevraagd wordt aan God of Hij wraak wil nemen, moet m.i. zo opgevat worden. De zielen die dat aan de HEERE vragen, zijn op een geweldadige manier ter dood gebracht (in de grondtaal staat het woord “geslacht”). Het gaat dus hier over martelaren. Zij zijn gedood om het Woord van God (Op. 6:9). Omdat ze dat geloofden, omdat ze dat predikten, omdat dat het richtsnoer van hun leven was. Een tweede reden van hun marteldood was geweest “de getuigenis die zij hadden” (vs. 9). Daarmee wordt bedoeld dat deze vromen in hun leven over Jezus hebben getuigd. Ze waren ervoor uitgekomen bij Wie zij hoorden en Wie zij dienden. De zielen van deze bloedgetuigen zijn nu in de hemel. En zij vragen aan God: “Wanneer zult U recht doen op aarde? Wanneer zullen onze moordenaars Uw rechtvaardige wraak ondergaan?” Inderdaad, hier wordt niet gebeden of God hun moordenaars tot bekering wil brengen. Deze martelaren vragen om Gods rechtdoen. Zo'n situatie kan er dus komen. Er is hier geen sprake van wraak- of haatgevoelens. Die zijn er niet in de hemel. Er is sprake van een hunkering naar het moment dat God de dingen rechtzet en Zijn vijanden én de vijanden van Zijn volk verdelgt (vgl. Zondag 19, vr. en antw. 52).

Zolang wij op aarde zijn, mogen wij bidden om bekering, ook van onze vijanden. Naar een woord van de Heere Jezus hebben we onze vijanden lief te hebben en dat sluit het gebed om hun bekering in (vgl. Mat. 5:44). Er kan echter een moment komen, dat dat gebed niet meer mogelijk is. Dat er plaats is voor het gebed of God in wil grijpen en recht wil doen. Wat zouden wij gedaan hebben als wij in de Tweede Wereldoorlog geleefd hadden en Joods waren geweest? Of christen zouden geweest zijn onder het regime van Saddam Hoessein? Dan is er een situatie denkbaar dat je niet meer bidt om de bekering van de dictator, maar om een goddelijk, rechtvaardig ingrijpen. Zoiets gebeurt in Openbaring 6:10.

Ik hoop dat het je nu wat duidelijker geworden is. En dat ook jij straks daar zult zijn, waar de zielen van de martelaren nu al zijn!

Met hartelijke groeten,
Ds. C. J. Droger