Onmogelijke opdracht voor Adam en Eva?

Ds. M.F. van Binnendijk / 2 reacties

Vraag

Een tijd terug, tijdens het lezen van Genesis, kwam er een vraag bij me op over de zondeval waar niemand een bevredigend antwoord op heeft. Daarom hoop ik dat u mij kunt helpen. In Gen 3:2-3 zegt Eva tegen de slang: "Van de vrucht der bomen van de tuin mogen wij eten. Maar wat het eten van de vrucht van de boom die in het midden van de tuin staat betreft, daar mogen wij niet van eten, opdat wij zullen sterven". Voor mijn vraag hebben we echter een aanname nodig: Adam en Eva hadden geen kennis van goed en kwaad voor de zondeval. Satan zegt in Gen 3:5: "Want God weet dat uw ogen stellig geopend zullen worden en zij stellig als God zult zijn, kennend goed en kwaad" en Gen 3:22 zegt: "Zie, de mens is als een van ons geworden wat het kennen van goed en kwaad betreft". Dit leidt tot mijn vraag. Is het niet zo dat God Adam en Eva een onmogelijke opdracht heeft gegeven? God is natuurlijk oppermachtig en houdt van ons allen, dus hier moet een duidelijk antwoord op te geven zijn. Als zij namelijk geen kennis hadden van goed en kwaad dan kon Eva onmogelijk weten dat het eten van het fruit slecht was; zelfs al had God het verboden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een bevredigend antwoord in de zin van “de feiten en het begrijpen” zal niemand kunnen geven, waar het de eerste drie hoofdstukken van Genesis betreft. Gods Woord is openbaring. Wie de Bijbel leest als “prachtig verhalenboek” geschreven met enkel letters, zal óf in wetticisme vervallen of in ongeloof. Wie Gods Woord hoort als Gods Stem (en er naar leeft) gaat een ander leven kennen.

Aan het antwoord van Eva gaat een influistering van satan vooraf ~ofwel een forse afleidende leugen door verdraaiing van de feiten, waardoor iemand als Eva anders tegen de zaak gaat aankijken en open staat voor ongeloof~ die we letterlijk terugvinden in het antwoord dat Eva aan satan geeft. Er wordt namelijk gesuggereerd alsof de Hof gedeeld is: de tuin zelf, die vrij toegankelijk is voor iedereen, en "het midden van de tuin", dat als verboden gebied zou gelden. Anders gezegd: satan ‘centreert’ beide bomen en maakt ze zodoende (uiterlijk al!) belangrijker dan alle andere bomen.

Echter, als Psalm 24 zingt dat de aarde des Heeren is, heeft de aarde en ook de Hof geen middelpunt nodig, waarvan God Zelf Begin, Midden en Einde is. De boom van kennis, en de boom des levens staan dan ook niet in het midden van de tuin (2:9, 3:22). Ze staan in de tuin. God moest ze daarom al aanwijzen, want uiterlijk was er geen verschil. "Díe ene boom daar, en die andere daar ginds, díe zijn voor Mij bijzonder.” Ze zien er uit als alle andere bomen. Met slechts deze éne restrictie: Niet aankomen.

En waarom zijn ze dan zo bijzonder? Niet vanwege hun extrinsieke structuur (schoonheid, grootte, bladvorm, vruchtsoort). Niet vanwege de plaats of de aantrekkelijkheid van de vrucht. Maar vanwege de opdracht zelf, die God aan Zijn beide geliefde mensen geeft over juist deze twee bomen, worden ze bijzonder. Intrinsiek.

“Ik wil zien (kennen! hebr. jadah) of Mijn Woord jullie lief is. Of jullie vertrouwen in Mij volkomen is en onvoorwaardelijk (ongeconditioneerd). Ik wil zien, of je Mij op Mijn Woord van vertrouwen en belofte alléén neemt. Om dát te proeven, te beproeven, geef ik jullie dit proefgebod. Proef nou eens van alle bomen in de tuin! Maar proef niet van die twee, daarginds. Kun je Mij laten zien, dat je dat kunt waarmaken?”

Kortom, het is geen kwestie van goed en kwaad. (Daarbij zou overigens die andere boom suggereren dat Adam en Eva geen weet zouden hebben gehad van eeuwig leven… terwijl het voor hen als zo goed was in de dagelijkse ervaring van de volkomen nabijheid van God!)

Niet dus. Het is enkel een kwestie van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Van horen én doen (horen + doen = gehoorzamen). Het is geen kwestie van weten dat "het eten van fruit slecht is" zoals je schrijft. Niet het fruit zelf is slecht, maar het ongehoorzaam uitstrekken van je hand naar dat ene stuk fruit…

Die ene vrucht (geen appel, maar een etroq) smaakte precies als alle andere. Maar het is de ervaring in het eten ofwel de ervaring van het God verdriet doen in voorwaardelijk niet horen, waardoor het onderscheid tussen goed en kwaad voor Adam en Eva "realiteit wordt in de ervaring".

Kennen in de zin van: ergens van weten (cognitief) is één ding. Maar het (proefondervindelijk) ervaren is heel wat anders. En dáár worden ze nu juist op beproefd!

En ja… Adam wist de gevolgen, voor hem en zijn nakomelingen. En hij heeft de volle verantwoordelijkheid daarvoor genomen toen ook hij at. Met alle gevolgen van dien. Maar… dát wist ook die Tweede Adam, Christus. Eveneens met alle gevolgen van Dien. En als God ons dan liefdevol uitnodigt om van Zijn Vrucht te eten… zouden we het dan onvoorwaardelijk doen?

Ds. M. F. van Binnendijk,
Capelle aan den IJssel

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

paradijszondeval
2 reacties
adriano313
Beste vragensteller, misschien mag ik wat delen met je, Het wil zo dat ik afgelopen week ongeveer aan het zelfde dacht. Waarom heette de boom Kennis van goed en kwaad.

Aangenomen kan worden dat Adam nog Eva na hoefde te denken waarom ze niet van de boom mochten eten. God gaf een opdracht of stelde een regel zodat hier na geluisterd kan worden. Hetzelfde als, loop niet door een rood stoplicht of steel niet of begeer de auto van de buurman/vrouw niet.

Echter in mijn beleving ontdek ik altijd dat God nooit iets doet zonder een reden. Sterker Gods almacht weerspiegelt altijd in een antwoord met diepere betekenissen. Meerdere dimensies.
Daarom bestaan er vaak ook verschillende betekenissen. Een makkelijk voorbeeld is de tabernakel. Het vertegenwoordigde (OT) als eerste een praktische weg naar God en vergeving van zonden door te offeren. In de 2e plaats is het een symboliek die exact de weg naar Jezus Christus aangeeft. Het is dan ook een ware ontdekking dat 1 verhaal uit de bijbel 2 of meerdere betekenissen heeft, en dat dit geen subjectieve visie is.

Zo ook denk ik over de boom van goed en kwaad. Het heeft een rede waarom deze er stond en er wordt niet echt omschreven waarom dit was. Want kennis van goed en kwaad was niet nodig om te leven in het hof. De boom deze levens hierintegen was bedoelt zodat Adam en Eva gevoed werden door vruchten van eeuwig leven. Daarom hielden 2 Cherubsen (de hoogste orde) de wacht, zodat adam en eva in hun zondige bestaan niet meer konden eten van de eeuwige vrucht. Dan zouden zij en wij voor eeuwig verloren zijn geraakt...

Zelf heb een gedachte (wil helemaal niet zeggen dat dit aannemelijk is) dat er een verband bestaat tussen de val van cherubs satan en deze boom. Want in Gods almachtige plan is alles voorzien (ps139), zelfs de dood (gen2:9).
Als of God al rekening hield met een eigen wil die mogelijk niet deed wat goed was in zijn ogen. En had je de boom van kennis en goed nodig om verder te overleven, zoals wij nu doen.
Ik stel mij gerust dat het kwaad en de dood zeker op een andere manier beheerst zou zijn geworden (als adam of eva gegeten hadden toen satan nog niet gevallen was)
Want door de zondeval=> lees door de leugen van gevallen satan, heersen wij niet meer over deze aarde en heeft Jezus de dood overwonnen=> lees terug herovert .
Maar zodoende wordt de gedachte steeds meer een filosofie die uiteindelijk eindigen in een soort pad of tegenstelling omdat de bijbel hier niets over schrijft. Daarom geloof ik in het Levende woord, die in de beginnen er bij was en die alles geschapen heeft en als Hij het wil zal het ons Allemaal duidelijk worden.

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen
adriano313
Beste vragensteller, God is zo groot, wonderlijk en voorzienend. Hij wil gewoon dat wij het goed begrijpen. Zodat er duidelijkheid bestaat en er geen vaagheid zal zijn.
Ik moet dit gewoon even getuigen want zowel op jou vraag als mijn vraag kreeg ik vandaag gewoon het antwoord! klip en klaar, duidelijk en helder!
Zoals ik schreef, Als Hij het wil zal het ons duidelijk worden...

Klik op onderstaande link (pdf)waar de antwoorden a.d.h. van het Woord allemaal worden uitgelegd! Hallelujah, dank U wel Koning Jezus die Regeert,die Heer is en Verlost!

http://www.rhemaprint.nl/boeken_opmaak/pdf/paradijs.pdf