(...) We zijn in dit halve jaar snel naar elkaar toegegroeid. Alleen het vervele...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar en heb een hele lieve vriend van 26. Afgelopen week hadden we een half jaar verkering en dat hebben we dus ook gevierd. Het gaat heel goed tussen ons en we praten veel samen over van alles. We zijn in dit halve jaar snel naar elkaar toegegroeid. Alleen het vervelende (vind ik) dat is dat ik nog steeds een beetje zenuwachtig ben om naar hem thuis toe te gaan of als hij naar mij toe komt. Ik vind dit echt iets vervelends. Zou u misschien weten hoe dit komt of is het normaal? Weet u wat ik er eventueel aan kan doen? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste...

‘k Heb de neiging om je een tegenvraag te stellen. Hoe komt het dat je nerveus bent als een ontmoeting tussen jou en je vriend aanstaande is? Is dat een gezonde spanning die hoort bij de ontdekkingstocht naar elkaar waar je in de eerste fase van een verkering mee bezig bent of heeft het bijvoorbeeld te maken met een stukje ongelijkwaardigheid in je relatie -je vriend is toch best wat jaartjes ouder dan jij- waardoor jij tegen hem opziet ofzo?

Kijk, je helemaal thuis voelen in een aanstaande schoonfamilie en/of een andere omgeving kost gewoon wat tijd. Dat geeft niet. Bovendien heeft de één daar wat meer tijd voor nodig dan de ander. Misschien hoort je nervositeit daar gewoon bij.

Hebben jullie het er trouwens ook met elkaar over dat jij nog steeds een beetje zenuwachtig bent? Je kunt ook met elkaar proberen te ontdekken wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Omdat ik verder niets van jullie situatie weet dan jullie leeftijd, kan ik ook wat moeilijk op afstand mogelijke oorzaken aandragen.

Maar laten we eerlijk zijn: het is sowieso spannend als iemand zo nabij in je leven komt. En nogmaals: dat vraagt tijd. Anderzijds is het kenmerkend voor een goede relatie dat je helemaal jezelf durft te zijn en je niet het idee hoeft te hebben dat je je moet waarmaken ten opzichte van de ander.

Nou, ga maar eens op onderzoek uit met elkaar! En heb het goed.

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

psychologie