Alwetend en almachtig

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Hoe kun je vanuit de Bijbel het onderstaande weerleggen? God is alwetend en almachtig. Maar een God die de toekomst al kent, kan deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig. Een almachtige God zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat Zijn wil belet zou worden door iets, wat Hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet God in staat zijn om op elk moment tussen twee of meer opties kunnen kiezen. Als God alwetend is, zou Hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu, als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer God wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, Hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat God geen keus heeft in Zijn beslissing, heeft Hij geen vrije wil. God kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent.

Antwoord

Gelukkig heeft God ruim 2000 jaar geleden deze vraag zien aankomen en daar al antwoord op gegeven: “Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten”, Jes. 55:9. Of -om dezelfde redenering te gebruiken- als jij God zou kunnen vangen in jouw logica, zou Hij jouw mindere zijn en dus niet almachtig noch alwetend en dus geen God.

Zie ook: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2196

3 reacties
John61
Vraagsteller, de beperking zit niet in God, maar in je eigen denkraam (bij alle mensen overigens). God is niet aan plaats, tijd of vorm gebonden; de wetten van de natuur hebben op Hem geen vat. Onze logica schiet tekort om Hem te begrijpen. Ik denk dat dat ook de reden is geweest dat Hij Jezus heeft gestuurd, wij kunnen ons identificeren met het menselijke van Jezus.
jsml
Vraagsteller, dat je van tevoren al weet wat je gaat kiezen wil toch niet zeggen dat het geen vrije keus is?

En daarbij, iemand die almachtig is kan er ook voor kiezen zichzelf een beperking op te leggen....
Rewk
Ik wil niet proberen een antwoord op de vraag te geven, maar het valt me op dat de vraagsteller één kant op redeneert: Vanuit Gods alwetendheid, en die sluit vervolgens Gods almacht uit.
Waarom plaats je ze niet naast elkaar: God heeft door Zijn almacht alles in Zijn hand, en daarnaast/daarmee weet Hij ook alles wat er gebeurt.
Gods eigenschappen zijn in volledige harmonie met elkaar. Niet dat ik het begrijp, maar ik stel me zo voor dat God weliswaar een vrije wil heeft, maar door Zijn volkomen goedheid en wijsheid neemt Hij altijd het juiste besluit. Dit voert Hij vervolgens uit door Zijn almacht, en doordat Hij alles bestuurt weet Hij ook overal vanaf.
Dat was een beetje mijn meedenk-bijdrage.