Eén van de Tien Geboden overtreden

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Als je één gebod van de Tien Geboden heb overtreden, kun je dan toch nog bekeerd worden?

Antwoord

Al heb je al de Tien geboden des Heeren overtreden is het nog mogelijk om bekeerd te worden. Gods Woord leert ons dat we tegen al de geboden van de Heere hebben gezondigd. In Romeinen 3 lezen we zelfs dat in het licht van de Wet de gehele wereld voor God verdoemelijk is. Op een andere plaats staat: het is niet alléén dit kwaad, één gebod overtreden, dat roept om straf, neen, ik ben in ongerechtigheid geboren. Je moet Romeinen 3 er maar bij nemen en aandachtig lezen wat er staat geschreven. We komen dan ook bij vers 23 en 24 waar staat: "Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is".

Ik weet natuurlijk niet de achtergrond waarom je deze vraag stelt. Het zou kunnen zijn dat je ontdekt wordt aan de zonden die je gedaan hebt in je leven. Een oude uitspraak luidt: de Heere trapt dan wel eens op het zeer. Daar wordt het volgende mee bedoeld. Een mens heeft zich uitgeleefd in de zonde, bijvoorbeeld: tegen de zonde van het zevende gebod. Dan zal de Heilige Geest je het eerst bepalen bij deze boezemzonde. Om daar mee te breken en je daarover in de schuld komt voor God. De duivel maakt zich dan wel erg druk om je op die éne zonde te wijzen, soms dag en nacht, om je wijs te maken, dat er voor jou geen genade bij God te verkrijgen valt. De duivel is zo gemeen en hatelijk. Hij gunt niemand de bekering en vergeving van de zonde. Toch moet hij het verliezen van Christus, Die zijn kop heeft vermorzeld en aan Gods recht heeft voldaan, om wetsovertreders met God te verzoenen.

Dat is het heerlijke van het Evangelie dat Christus Borg wilde worden voor hoeren, tollenaren, criminelen, huichelaars, vloekers, spotters, ja voor hen die zelfs een ergerlijk leven hebben geleid. Buig je knieën voor de Heere om bekeerd te mogen worden opdat God aan Zijn eer komt Bidt maar veel om bekerende- vergevende- verzoenende genade, om de verdienste van Christus wil.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

vergeving