Catechismuspreek (2)

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Van Rossem. In uw laatste antwoord schrijft u blij te zijn met de prediking vanuit de catechismus. De catechismus is een leerboek van meer dan 400 jaar oud, geschreven als reactie op de Roomse kerk. Het is zeker een zeer waardevol leerboek. En met de catechismus als leidraad de Bijbel te bestuderen is niets mis mee inderdaad. Toch gaat u mijns inziens te kort door de bocht met het stellen dat waar de catechismus 's middags niet meer gepreekt wordt, de kerk in verval is. Er zijn genoeg kerken die een volle middagdienst hebben, terwijl zij heel andere uitgangspunten hanteren. Misschien voelt u zich daarbij niet op uw gemak, maar u kunt ook niet zeggen dat het onbijbels is om de Heere te lofprijzen met psalmen, gezangen en andere geestelijke liederen. Het probleem van de traditionele kerken in Nederland is dat zij nog zo in hun hokjes blijven zitten. Misschien is het u opgevallen dat de Heilige Geest bezig is mensen uit hun hokje te jagen en zich meer te concentreren op de liefde van Jezus, de Bijbel zelf en de samenleving als geheel. Het terugtrekgedrag naar de jaren '50  is niet alleen geen antwoord gebleken, het is zelfs in strijd met de roeping om IN DEZE wereld te staan. Daarom hoop ik van ganser harte (om maar eens het taalgebruik van mijn oma te volgen) dat het licht van de christelijke vrijheid ook in de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten en binnen de Gereformeerde Bond gaat schijnen.

Antwoord

Ik ontving een reactie op mijn reactie over de prediking van de catechismus tijdens de kerkdiensten  op zondagavond. Verdrietig vind ik het te moeten constateren dat de vraagsteller uitgaat van een verkeerde veronderstelling dat er een scheiding bestaat tussen de prediking van vrije stof en de prediking van de catechismus. Zelf ervaar ik het niet en zelf beleef ik het niet. Of ik zijn kritiek op de catechismusprediking begrijpen kan? Maar al te goed. Ik heb een tijd in mijn leven ook een tijd gehad dat ik tegen de catechismusprediking was. Totdat de Heere mij te sterk werd, onder meer tijdens het voorbereiden van een preek over zondag 1. Bovendien: velen in de geschiedenis van de kerk zijn onder de catechismusprediking gezegend geworden. Wil de vraagsteller deze mensen deze zegen onthouden? En wat wil dan de vraagsteller met het feit dat de catechismus door de kerk is bedoeld als en stok om te slaan die in zonde voortleeft en de waarheid van Gods Woord niet bijvalt; als een staf om te troosten voor wie de Heere Jezus kent en als een stem om te bezingen wat in de Heere te vinden is. Gods Geest werkt ook met de catechismusprediking. Broeder, zou je zo spreken als je de inhoud van de catechismus (en dus ook de inhoud van de Bijbel) in het geloof beleeft? Bovendien: ken je de catechismus? Goed, het is de taal van eeuwen geleden, maar de taal van de Bijbel is nog ouder.

Bovendien: is er een tegenstelling tussen de prediking van vrije stof en de catechismusprediking? Dan had ik graag dat je mij dit, met de Bijbel in de hand, dit aantoont. Bovendien: ik ben de H. Geest dankbaar dat Hij mij vanuit, zoals u dat noemt, het hokje van de catechismus gegrepen heeft. Daarom preek ik zo graag uit de catechismus; omdat ik die ervaring van de hartekennis gun aan allen die de Heere mij op mijn levensweg plaatst. Dat ben jij  nu ook. Vandaar dit antwoord. Ik heb tijdens mijn predikantschap gemeenten, waarbij ik me betrokken voel, zien verwateren. Daarom bid ik je veel licht en genade toe. Om de troost van zondag 1 te kennen.

Nogmaals: de ene prediker heft meer gaven dan de andere, ook hier. Daarom trek ik me de kritiek in deze ook aan. Met Gods Woord in de wereld (dat voorop!) en daarom met de catechismus in de wereld. Als het loflied op Gods vrije genade. Hiermee wil ik de discussie sluiten.

Een vriendelijke groet en je Gods zegen toegebeden,
Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

Heidelberger Catechismus