(...) Ik wil helemaal niet meer naar school; het werk vind ik veel mooier! Op sc...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik loop stage in de gehandicaptenzorg. Eerst leek me dit niks, vooral na het kennismakingsgesprek. Ik moest alles nog leren, vooral op het gebied van verzorging. Na een aantal weken kwam ik erachter dat ik dit heel erg mooi werk vond en weet nu ook dat ik hierin verder wil. Over een paar weekjes is mijn stage afgelopen. Ik vind dit heel erg. Ik moet dan weer voor 20 weken naar school. Ik zie hier als een berg tegenop! Ik ga nu één dag in de week naar school. Dit vind ik al verschrikkelijk en nu moet ik straks 20 weken lang 5 dagen in de week naar school. Hierna moet ik nog een jaar en dan ben ik waarschijnlijk klaar. Wat moet ik hieraan doen? Als ik er nu al aan denk word ik helemaal gek! Ik wil helemaal niet meer naar school; het werk vind ik veel mooier! Op school ben ik heel snel gespannen, voel ik me niet fit. En op stage gaat het gewoon heel erg goed. Op werken en leren overstappen is geen optie. Ik moet dan opnieuw beginnen en dat zie ik ook niet zitten. Hoe moet ik hiermee verder? Hoe moet ik afscheid nemen op stage, het grootste gedeelte van de cliënten op mijn groep daar kun je geen gesprek mee aan gaan. Hoe maak ik hen dan duidelijk dat ik weer wegga? Kunt u mij helpen? Bedankt!

Antwoord

Beste vriend(in),

Erg fijn voor je dat je door je stage hebt ontdekt dat het werken met gehandicapten iets voor je is. Realiseer je dat er velen zijn die na een stage er achter komen dat ze op een verkeerde opleiding zitten. Dan heb je ook een probleem, maar dan heel anders dan jij in je vraag schetst...

Ik snap enerzijds dat je opziet tegen een lange schoolperiode. Anderzijds zou ik zeggen: zorg dat je een diploma haalt. Er wordt nu van jou doorzettingsvermogen gevraagd. Je moet als het ware even “doorbijten” om daarna hopelijk aan de slag te gaan als gediplomeerd medewerker bij een instelling voor gehandicaptenzorg. Het lijkt me handig als je op school je succeservaring vanuit je stage bespreekt, maar ook je twijfels en je tegenzin t.o.v. school.

Misschien is het trouwens mogelijk om tot de tijd dat je opleiding klaar is vakantiewerk of weekendwerk te doen op de instelling waar je nu stage loopt. Dat zou je kunnen vragen aan degene die jou begeleidt. Met hem of haar zou ik ook je laatste vraag bespreken. Ik heb namelijk geen ervaring hoe je aan deze mensen dingen duidelijk kunt maken.

Hopelijk ben je zo een beetje geholpen. Nogmaals: kijk er een beetje anders tegenaan. Wees dankbaar dat je werk gevonden hebt wat je leuk vind en probeer de “tussentijd” zo nuttig en leuk mogelijk te overbruggen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

psychologie