Zon begon te schijnen bij begrafenis

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem. dominee. Kan het gebeuren als een kind van God begraven wordt,  de zon begint de schijnen en alles stil is. Mijn opa is net overleden en het was heel donker tijdens de morgen van de begrafenis. Toen we op het kerkhof waren begon de zon te schijnen, werd de lucht blauw en alles was doodstil. Datzelfde is gebeurd toen mijn oma werd begraven. Wij weten dat ze een kind van God was.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je vraag is of het natuurverschijnsel zoals je het beschrijft kan voorkomen? Je bedoelt wellicht of het een bewijs kan zijn dat de overledene een kind van God was. Ik weet dat dit een gedachte is die leeft. En ik geloof ook dat het zo kan gebeuren. Toch zou ik zeer voorzichtig zijn hieruit deze conclusie te trekken. Want dat zou inhouden, dat iemand bij wiens begrafenis dit niet optreedt, geen kind van God was. Daar wil ik nadrukkelijk voor waarschuwen. Het tegendeel heb ik ook ervaren. Gods Woord geeft ons betere kenmerken van het kindschap van de Zijnen. Denk ook aan de DL. I, 12.

Laten we ons maar houden aan wat daarin geleerd wordt en geen rust vinden voor ons persoonlijk leven, voor dat dit in ons persoonlijk leven gestalte krijgt.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

dood