Overledene een kind van God

Ds. J. Westerink / 10 reacties

Vraag

Ik had deze week een discussie met een collega uit de Ger. Gem. in Ned. We hadden het over sterven en hoe je kunt weten dat de overledene een kind van God was. Volgens mij kun je dat zien aan iemands getuigenis en levenswandel. Maar hij vertelde dat het ook vaak gebeurt dat als er drie kinderen van God een soort visioen hierover krijgen, dan je het dan ook kunt weten. Klopt dat? Is dat bijbels en mag je daar dan blind op vertrouwen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De gedachtengang van uw collega is bekend. Vooral wanneer kinderen sterven, wordt nogal eens grote waarde geacht aan het getuigenis van kinderen Gods, die een droom kregen of bij een tekst bepaald werden. Ik heb daar grote moeite mee en vind het ook gevaarlijk. Men gaat dan rusten op het getuigenis van mensen, hoe goed zij dat ook bedoelen en hoe oprecht zij dat ook menen. Maar ik vind daarvoor geen enkele grond in de Schrift.

In onze belijdenis zeggen de Dordtse vaderen andere dingen. Wanneer het gaat over de kleine kinderen spreekt DL I, 17 duidelijke taal, waarbij het geloof omtrent de zaligheid spreekt van het: "uit kracht van het genadeverbond" niet twijfelen. Dan vinden wij rust in de Heere en in de vastheid van Zijn beloften. En wanneer het over volwassenen gaat, zeggen diezelfde Dordtse vaderen in III/IV, 15: "Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken." Nu dat komt overeen met uw eigen gedachtengang. Daar zou ik het maar bij houden, in de wetenschap dat aan ons niet het oordeel, zeker niet het laatste oordeel toekomt.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief
10 reacties
anna30
Gelukkig hoeven en kunnen wij niet bedenken of de overledene een kind van God was. Dit is immers alleen bij God echt bekend.

citaat: Volgens mij kun je dat zien aan iemands getuigenis en levenswandel. Einde citaat

Er komen ook mensen tot bekering op het laatste moment in hun leven, of op hun ziektebed. Wat dacht je van de moordenaar aan het kruis? Hij riep God aan en hij werd welkom geheten in het koninkrijk der hemelen.

Er zijn helaas ook veel mensen met een chriselijke levenswandel die geen echte gelovigen zijn. Die uiterlijk alles doen om in de wettische godsdienst te passen, maar als je vraagt: hoe is het nou met jou? Dan zeggen ze: tja, onbekeerd he, ik doe mijn best maar God moet het geven. (vanuit mijn omgeving vele mensen die dit zeggen)

Daarom kun je mensen niet aan hun levenswandel beoordelen of ze een kind van God zijn. Wij mogen mensen helemaal niet beoordelen of veroordelen.

God spreekt soms in dromen of teksten. Maar ik vind het gevaarlijk om daaruit echte zekerheid te trekken. Anders is het soms als je als gelovige ouders je jonge kind verliest. Dan kun je soms uit waar geloof en dankbaarheid weten dat je kind bij God mag zijn. God kan dat openbaar maken aan de ouders. Maar ook dat is geen garantie, want de duivel is machtig, ook in onze dromen helaas.
Sambalbij
Tsja, hoe zouden mensen nu aan die idioterie komen!

Uit het artikel over de biografie van ds. Mallan:

"Ds. Mallan was iemand, zo ondervond Mastenbroek, die leefde uit het Woord en bediend werd door het Woord, soms dagelijks. „Hij kreeg altijd veel teksten. Dat mag voor sommigen verdacht lijken, maar ds. Mallan heeft dat echt zo ervaren. Vele malen werd hij uit- en doorgeholpen door een Bijbeltekst. Ook als het ging om mensen die hij moest begraven, kreeg hij meerdere keren licht van Boven. Opmerkelijk hoe vaak hij bij God vandaan te zien kreeg dat iemand een goede ruil had mogen doen, dat het eeuwig wel was geworden. Volstrekt authentiek was dat.”

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/ds_mallan_vroeg_mastenbroek_voor_schrijven_van_zijn_levensverhaal_1_691063
1a2b3c
@Lanor: Als niet tenminste 1 ouder gelooft kunnen we niets over de bestemming van zo'n kindje zeggen, we kunnen het alleen aan de barm(warm)hartigheid van God overlaten.

Volgens mij valt daar best iets over te zeggen.
Een heel jong kind of baby heeft nog niets verkeerds gedaan. En al heeft hij Adams zondige natuur geërfd, Jezus is ook voor de zondige natuur gestorven. zie o.a. Rom.5:18.
Ezch.18: 20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen ....
2 Kor.5:10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam GEDAAN heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Opb.20: 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun DADEN.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder ben ik het met vraagsteller eens dat je over het algemeen iemand als kind van God herkent aan zijn/haar levenswandel. Aan de vruchten kent men de boom zegt Jezus.
Dat sluit uiteraard niet uit dat iemand ook vlak voor zijn dood tot geloof kan komen, alleen ontbreekt de tijd dan om veel vrucht te kunnen dragen.
Dus de nabestaanden zullen het dan alleen met zijn/haar getuigenis moeten doen.
En natuurlijk kan God het ook bekend maken, voor Hem is niets onmogelijk.
juni
als david,salomo,of simson, of manasse nu geleefd hadden. Zouden de mensen het dan geloven, dat dit kinderen van God waren?Als je naast deze mensen zou wonen,vragensteller...........Hebben we soms niet een bepaalde voorstelling, hoe een kind v God eigenlijk moet zijn?Gelukkig is voor de grootste zondaar Genade. maar...getuigenis en levenswandel.....Gaat niet altijd op!Al komt alles weer op zn pootjes terecht,gelukkig
Race406
@Lanor: Een kind wat overlijdt daarvan geloof ik dat het bij God is.
Stel je voor: Een kind van een jaar of 2 overlijdt. Dan komt het voor God te staan.
Zou God dan zeggen: "Tsja, JIJ hebt nog niet de kans gekregen om voor of tegen mij te kiezen. Maar omdat je ouders niet bekeerd zijn moet ik je toch voor eeuwig verloren laten gaan."?
Dat zou in grote tegenspraak zijn met Zijn Eigen Woord waarin Hij Zich openbaart als de God van liefde en genade!
Niet iedereen wordt zalig, echt niet. Was dat maar waar. Maar iemand die nog niet het vermogen had om bewust voor of tegen God te kiezen, daarover ontfermt God Zich.
altijdwat
mmm..het is een reformatorische site, maar bepaalde reformatorische kerken worden soms tot de grond afgebrand hier... Jammer hoor.
Als je bid geeft God antwoord, op Zijn tijd. En zeker als de nood hoog is. Als je bid om troost als iemand overleden is kan God troosten. Door als het ware een vingerwijzing te geven dat degene die niet meer leeft nu Boven is. Dat het daar beter is dan hier beneden. Dat is toch naar Gods Woord? Bid en u zal gegeven worden.
Gelukkig voor die mensen die zo dicht bij God leven dat Hij antwoorden tot troost van henzelf of familie wil geven. Zeker in bepaalde kerken waar mensen soms zo moeizaam praten over hun bekering of wat dan ook.
Maar degene die God troost moet wel voorzichtig met deze troost omgaan, en niet als een soort profeet dit naar buiten brengen alsof hij of zij alleen weet hoe het afgelopen is met deze persoon, dat zal ook nooit de intentie zijn van iemand die in liefde door God vertroost is.
sydneylover
Afgelopen week zelf nog een begrafenis bijgewoond (overigens niet van een kind, gelukkig!) in een GGiN.
Eerlijk gezegd was ik geschokt door de op zich niet onware, maar zo koud en hard overkomende boodschap. Maar dit terzijde.

Punt dat ook ds. Westerink in zijn antwoord aangeeft dat in de praktijk enorm gewicht aan een dergelijk 'visioen', of misschien nog wel meer het ontbreken ervan, wordt gegeven.
Daarmee wordt degene die dit visioen dan zou moeten krijgen degene die de rechter is, hij heeft door het visioen immers duidelijk gekregen of het hemel of hel is geworden.
Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen binnen de GGiN deze gedachtegang hebben, die door de exclusiviteit van het bekeerd zijn in die gemeenten nog begrijpelijk is ook. Maar totaal onbijbels!

@altijdwat: kritisch zijn naar bepaalde gewoonten binnen een kerkgenootschap is niet direct hetzelfde als afbranden ;-)
Roeltje
Onlangs op bezoek geweest bij mensen uit soortgelijke kerk waar een klein kindje net na de geboorte overleden was. Heel verdrietig, vooral als je foto’s ziet. Er werd gezegd dat de ouders mochten geloven dat het kindje ‘goed af’ was omdat enkele mensen uit de gemeente ervan mochten getuigen. Tja, wie ben ik om daar wat van/op te zeggen dus laat je het maar zo en zeg je daar niet zoveel op.
Je ziet hier de lijdelijkheid waarvoor we in onze gezindte moeten blijven waarschuwen. Je kunt niet blijven wie je bent!

@ sydneylover, hetzelfde meegemaakt als jij tijdens een rouwdienst in een ger.gem. in ned. Er was zeker onderlinge liefde in deze gemeente en van de boodschap kon je ook niet zeggen dat het niet waar was maar er was helemaal geen troost of in dit geval alleen voor de uitverkoren en mocht dat nou nog eens gebeuren. Daarmee zijn we allemaal weer huiswaarts gegaan.
Annah
We moeten oppassen met het klakkeloos aannemen van wat mensen zeggen, ookal staan zij bekend als een kind van God. Mijn tante is al vele jaren gelukkig getrouwd met haar man en heeft 9 kinderen gekregen, ze hebben een gezond en gezegend huwelijk. In haar verkeringstijd was er een zwakbegaafde jongeman wiens kans op een huwelijkspartner erg klein was, door zijn beperkingen. Voor de vader van de jongeman was dit een bittere pil, en hij vond mijn tante een geschikte kandidaat voor zijn zoon. Hij probeerde haar dan ook over te halen haar verkering uit te maken en zijn zoon te trouwen, door te zeggen dat hij van God te weten had gekregen dat zij de vrouw voor zijn zoon moest zijn. Gelukkig was mijn tante zo wijs om hier doorheen te prikken, maar stel dat zij dit niet had gedaan!!
1a2b3c
@Lanor: "Als niet tenminste 1 ouder gelooft kunnen we niets over de bestemming van zo'n kindje zeggen, we kunnen het alleen aan de barm(warm)hartigheid van God overlaten."

1 Kor.7:14 Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Heilig betekent niet volmaakt of behouden, maar apart gezet/ afgezonderd van.
De man is ook niet behouden omdat de vrouw gelovig is. (of andersom)
Als er één van de ouders gelovig is, dan leeft zo'n gezin onder het bereik van het evangelie, in tegenstelling van ongelovige gezinnen.
Zo'n gezin is dan apart gezet van gezinnen waarvan niemand Jezus kent.