Klassieke en Nederlandstalige muziek

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

1) Tegenwoordig luister ik niet meer naar popmuziek, maar naar klassieke muziek. Nu heb ik gelezen dat muziek tot eer van God moet zijn. Kan ik als christen luisteren naar klassieke muziek met als doel ontspanning en vermaak? Bijvoorbeeld Mozart's sfeermuziek. Alvast bedankt voor uw antwoord. Vraag 2) Wat is er mis met Nederlandstalige muziek waar niet in gevloekt word, van bijvoorbeeld Marco Borsato. Kun je bijbels gezien dit soort muziek luisteren? Zo niet hoe leg ik dat dan uit aan anderen? Mijn vriend luistert veel van dit soort muziek. Zelf vind ik het niet tot Gods eer. Toch blijft hij voet bij stuk houden: "Ik zie hier geen kwaad in, wat is er mis mee, er word niet in gevloekt, dus ja..."

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1) Zie voor het antwoord onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2255

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/9710

2) De stichting Jij daar! houdt vanaf maart weer een aantal poplezingen, waarin deze en andere vragen beantwoord worden, maar waarin ook met heldere voorbeelden getoond worden welke gevaren er schuilen in (Nederlandstalige) popmuziek. Van harte aanbevolen.

Zie ook onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/4810

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1912

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18759

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16782

In de rubriek 'Muziek' staan overigens ruim 150 antwoorden waar veel informatie uit te halen valt.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

8 reacties
Daniel
ik zou het bij de psalmen houden, dan kleun je nooit mis.
Rozijn
De berijming van 1773 is ook niet alles hoor! Vergis je niet in de invloed van de verlichting! ;)
AHHK76
Alles wat je doet moet zijn tot Gods eer, want daarvoor ben je geschapen en daarin wordt je gezegend.
Je mag genieten van het goede wat God geeft, een mooie wandeling, mooie muziek, een lekkere maaltijd... enz.
Dus hoeft het niet altijd christelijke muziek te zijn, wel moet je kijken of het niet in strijd is met de Bijbel. Of je er voor kunt bidden en danken zeg maar. Hier op refoweb gaan ze gelukkig geen lijstjes met geboden en verboden maken...!
Gerard
1) Voor klassieke muziek kan ik barokmuziek aanraden. Monteverdi, Purcell, Bach, Handel, Lully, Vivaldi, Ramea, Corelli, Scarlatti, Telemann etc. Dat was een tijd waarin de Bijbel centraal stond. Ook muzikaal gezien was het denk ik een hoogtepunt met harmonie, samenspel, tonaliteit, meerstemmigheid, allerlei bijbelse waarden voorkomend uit een bijbelse levenshouding. Anders dan de fragmentarische muziek van later vol vervreemding, wanhoop en daaruit een 'carpe diem' houding.

2) Een probleem van muziek zoals van Marco Borsato is dat het op een emotionele manier allerlei verlangens opwekt. Een geluk dat je ook graag zou willen hebben. Geluk dat hij zelf trouwens ook niet heeft. Een illusie. Allerlei valse waarden. Het roept valse begeerten op in plaats van je vervulling te vinden in een leven met Christus.
rotterdam
Het zal waar zijn dat niet alle teksten van het Nederlandse lied hoogstaande teksten zijn maar het merendeel heeft geen kwade intenties.
Vreemde teksten vind men overigens ook in de kerk, wat te denken van het liedboek 265 ;

17 Te Deum zingt Ambrosius
en alle vaders mee,
Johannes en Gregorius,
zingen laudamus te.

18 En Luther zingt er als een zwaan
en Bach, de grote Bach,
die mag de maat der eng'len slaan
de lieve lange dag.

19 De negers met hun loftrompet,
de joden met hun ster,
wie arm is, achteropgezet,
de vromen van oudsher

Dat zing je toch ook niet voor je plezier ?

Dat er geen bezwaar is tegen algemene liedjes blijkt uit de bijbel ;
Christus citeert twee kinderliedjes in Lukas 7 ;

31 En de Heere zeide: Bij wien zal Ik dan de mensen van dit geslacht vergelijken, en wien zijn zij gelijk?
32 Zij zijn gelijk aan de kinderen, die op de markt zitten, en elkander toeroepen, en zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben klaagliederen voor jullie gezongen, maar jullie hebben niet gehuild.

Christus noemt twee spelletjes die in zijn tijd erg geliefd waren. Bruiloftje spelen en begrafenisje spelen. Als de moeders met de kruik op haar hoofd daar water ging putten, speelden haar kinderen bij de bron. Hij moet vaak naar hen gekeken hebben. De Farizeeën hadden geen oog voor kinderen. De kinderen stonden met de vrouwen boven aan de lijst van mensen die “de wet niet kenden”.Christus gebruikt het beeld van spelende kinderen in de boodschap die Hij brengt.
Dat vind ik aangrijpend. God is een en al oog voor de spelletjes van kinderen want in Jezus verschijnt God zelf bij die bron.
jsml
Vraag me wel een beetje af wat je exact bedoeld met "moet tot Gods eer zijn"..
Poesje mauw, berend botje, e.d. om maar even iets te noemen... Natuurlijk zal niet bij iedereen dezelfde grens liggen. Ik hou persoonlijk om bepaalde redenen niet van Borsato, maar als een ander daar wel van houd... het gaat er denk ik om waarop je die grens baseerd. Als je van te voren bepaald dat hiets verkeerd is en vervolgens argumenten gaat zoeken in de bijbel dan gebruik je de bijbel m.i. ook slechts als hulpmiddeltje.
Bert
@Gerard: standaard liefhebberij binnen de refo gezindte als het om klassieke muziek gaat. Zou zeker ook verder kijken: ervoor en erna! Ook zat kerkmuziek uit de RK kerk waar niks mee is omdat het teksten uit de bijbel zijn die op muziek zijn gezet (Miserere van Allegri). Of om erna te spreken: Brahms met zijn Deutsches Requim! Er is veel moois in de klassieke muziek en ook veel lelijks, orienteer je goed en lees je in wat zijn de achtergronden van de muziek.
Als het om de psalmen en gezangen gaat moeten we ook opletten. Wat is het doel van de musici?? Zijn psalmen gespeeld door iemand wiens leven anders is dan dat er in de psalmen staat goed of fout?? Moeilijke materie maar wederom: een ieder zij voor zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Gerard
@Bert , dank je voor je advies. Wat standaard liefhebberij is binnen de refo gezindte als het om klassieke muziek gaat weet ik niet, maar mooi als dat zo is. Verder was het aanbeveling, geen beperking. Success. Schütz is van voor de barok en ook mooi. En met het einde van de barok hield gelukkig de goede muziek niet totaal op.