Leesdiensten zijn moeilijk

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een enorm probleem. Ik kan mijn aandacht niet bij de dienst houden omdat het leesdiensten zijn die te ouderwets taalgebruik hebben en te moeilijk zijn. Nu was ik laatst op een zondag in een Hervormde gemeente omdat er ambtsdragers werden bevestigd. Ik snapte de preek en dacht er nog lang aan, terwijl ik bij ons in de Oud Gereformeerde Gemeente er niks van snap, snel afhaak en er nooit meer aan denk, terwijl ik niet verloren wil gaan. Maar mijn ouders vonden het een slechte preek want er was geen ‘ellende’ gepreekt, alleen maar verlossing.

Ben ik nu slecht en wat moet ik doen? Ik kan niet zomaar weg uit de kerk, want ik ben minderjarig. Ik kan dit ook niet vragen aan mijn ouders of de kerkenraad, ook niet omdat mijn ouders bekeerd zijn en de OGG-leer hebben. Hoe kan ik opletten in de kerk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je eerlijke vraag. Ik kom zelf niet zo vaak in de OGG en weet niet precies welke preken er daar gelezen worden. Ik herken je probleem dat het soms moeilijk is om een (lees)preek goed te volgen. Je kan dan het gevoel krijgen dat de preek ‘over je heen gaat’ en niet voor jou bedoeld is. Laat staan dat dan je hart geraakt wordt.

Ik proef in je vraag de wens dat je jezelf persoonlijk betrokken weet bij wat er in de kerk en bij de preek gebeurt. Nu is het natuurlijk zo dat een preek ook een bepaald genre heeft. Het is geen kinderverhaal of literaire voordracht, maar een blijde boodschap (evangelie) van God. Dat heeft ook als gevolg dat het niet vanzelf gaat om je aandacht er altijd bij te houden. Een biddende, gelovige luisterhouding is belangrijk. Is het dan slecht als je je meer aangesproken voelt door een preek in een andere kerk dan in de kerk waar je met je ouders naar toe gaat? Dat lijkt mij toch niet. Met alle verschillen, en die kunnen soms best belangrijk zijn, gaat ook in een andere kerk dan waar je naar toe het Woord van God open.

Tegelijk is het weggaan uit de kerk waar je met je ouders deel van uitmaakt ook niet iets wat je zomaar doet. Je bent nog minderjarig en het is de vraag wat je ouders daarvan zouden vinden. De kerk waar je nu naar toe gaat veranderen zal niet zomaar lukken. Je hebt wel invloed op hoe je zelf deelneemt in de kerk.

Je hebt dan ook een praktische vraag: hoe kan ik opletten in de kerk? Zoals hierboven al gezegd begint dat denk ik met een biddende en gelovige luisterhouding waarin je benieuwd bent naar de woorden die God door de Bijbel wil spreken. Zonder iets aan de preek te willen afdoen gaat het in de kerkdienst niet om de vorm van de preek maar om de betekenis van de Bijbelse woorden. In de preek wordt dit onderzocht, uitgelegd en naar de hoorders gebracht. Als je het lastig vindt om op de preek te letten, probeer dan in ieder geval op het Bijbelgedeelte te letten. Wat is er gelezen? Wat zou er mee bedoeld worden? Wat betekenen deze Bijbelwoorden voor mij? Je kan ook gerust een notitieboekje meenemen en meeschrijven met wat je leest en hoort. Op een later moment zou je dan ook het Bijbelgedeelte verder kunnen onderzoeken. Voor een paar tips voor hoe je een Bijbeltekst kan onderzoeken kan je de vraag 'Bijbeltekst onderzoeken' eens bekijken.  Het kan ook waardevol zijn om eens bij leeftijdsgenoten te informeren hoe die hier mee omgaan. Helemaal fijn is het als je iemand vindt voor wie de Heere persoonlijk veel betekent. En je zou aan je ouders toch gerust eens kunnen vragen hoe zij de stem van God horen?

Veel zegen en succes toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Lees meer artikelen over:

leesdienst