Lijkwade van Turijn

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

De lijkwade van Turijn is volgens sommige christenen het kleed dat om Jezus heen gewikkeld is geweest. Is dit waar?

Antwoord

De lijkwade van Turijn is een eeuwenoud kleed, waarop vaag een afbeelding van een gekruisigde man te zien is. Volgens sommige overleveringen is de lijkwade het kleed waarin Jezus werd gewikkeld en begraven nadat Hij aan het kruis gestorven was. De lijkwade wordt tegenwoordig bewaard in de kathedraal van Johannes de Doper in Turijn.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is het officiële standpunt van de Rooms-Katholieke Kerk altijd geweest dat de lijkwade een vervalsing is. Al kort na de ontdekking van de lijkwade in de 14e eeuw schreef de bisschop van Troyes een brief aan de paus, waarin hij schreef over “een handig geverfd doek”, waarvan valselijk beweerd werd dat het de lijkwade van Christus is. Dat is een opmerkelijk standpunt in een tijd waarin veel relikwieën erkend werden! De bisschop gaf aan dat de vervalser de waarheid had opgebiecht en schreef dat als er een lijkwade van Christus bewaard zou zijn, deze zeker in de Bijbel genoemd was. Deze bisschop heeft de lijkwade echter zelf niet gezien.

In die tijd was er ook een tegenpaus, Clemens VII, en die beloofde een maand later aflaten voor iedereen die de lijkwade erkende. Dus in die tijd was er al veel verdeeldheid! De Rooms-Katholieke Kerk heeft overigens wel de verering van de lijkwade toegestaan.

In later tijd wijzen critici erop, dat Jezus volgens de joodse traditie begraven zal zijn, en dat er diverse doeken gebruikt zijn (niet slechts één groot kleed), waarvan één doek speciaal op het gezicht.

Er zijn ongelooflijk veel boeken en artikelen over de lijkwade geschreven. Allerlei gezichtspunten komen aan de orde: de relatie met het kleed van Edessa, C14- dateringsmethoden, vormen van textiel, soorten verf, een vroege vorm van fotografie, invloeden van een brand, enzovoort. De standpunten lopen flink uiteen, al zijn de meeste wetenschappers van mening dat het hier om een vervalsing gaat uit de Middeleeuwen. Iedereen geeft echter toe dat de kwaliteit van de vervalsing zeer hoog is. Tal van vragen zijn nog niet beantwoord.

Gezien de grote onzekerheid over de echtheid, lijkt het mij beter niet veel waarde te hechten aan de lijkwade. Tevens moeten we beseffen dat het doek hooguit een getuigenis van Jezus’ sterven is. Hij is zeker gestorven, maar vervolgens is Hij als verhoogde Christus ook opgestaan en naar de hemel gegaan. Dat laatste is niet bewijsbaar door oude doeken, maar een zaak van geloof.

Zie verder de websites:

nl.wikipedia.org/wiki/Lijkwade_van_Turijn (vrij neutraal geschreven)

www.shroud.com (voorstanders van echtheid)

Prof. dr. M. J. Paul