Materiaal van werk gebruiken voor thuis

D. van Genderen / 3 reacties

Vraag

In hoeverre mag je producten en diensten van je werk gebruiken voor thuis? Nu is het weleens zo dat ik iets leen van mijn werk, bijv. een nietmachine en na gebruik staat die gewoon weer terug op mijn werk. Ook maak ik weleens een kopie op m'n werk van iets wat privé is. Is dit strafbaar, zowel in praktische zin als in bijbels licht? Niet dat ik wil weten hoever je mag gaan, maar meer omdat ik zelf zulke dingen als onschuldig zie.

Antwoord

Beste briefschrijver,

Je vraagt in hoeverre je producten en diensten van je werk mag gebruiken voor thuis. Het beste is om dat gewoon te bespreken met je baas. Als je iets leent van je werk en je het de volgende dag of na het weekend weer mee terug neemt naar je werk, heb ik daar geen probleem mee. Maar zeg het wel even, doe het niet stiekem. Met het maken van een kopietje zou ik het hetzelfde doen. In veel bedrijven zijn daar regels voor. Een paar kopietjes voor jezelf is vaak geen probleem, maar als het er meer worden, moet je er soms voor betalen. Dat vind ik ook zeer reëel.

Als je het vraagt, en je krijgt toestemming, hoef je je ook niet schuldig te voelen. Maar als je het niet vraagt, kan je geweten gaan spreken. Vertel het dan alsnog. Dan hou je een rein geweten, en dat is belangrijk omdat het anders tussen jou en de Heere Jezus kan komen te staan. Laat dat nooit gebeuren.

Met vriendelijke groet en Gods zegen toegewenst,
Dirk van Genderen

3 reacties
sydneylover
Heel herkenbaar, ik werk regelmatig vanuit huis of een andere locatie en ik merk dat werk en privé erg door elkaar lopen. Bellen met de mobiel op kosten van de baas is nog vager dan een kopietje maken. De laptop van de zaak wordt door mij thuis ook voor privé-doeleinden gebruikt.
Ik ben het met dhr. van Genderen eens: maak het bespreekbaar, dat geeft je ook ruimte. En voor de rest is het ook voor de werkgever vaak een kwestie van 'give and take': als je een keer een uurtje of een avond doorwerkt maar daar niet direct de hand voor ophoudt dan zal de werkgever er ook geen moeite mee hebben dat je wat privileges van kantoor voor privé-doeleinden inzet.
Maar: de grens is erg vaag. Ik heb ook heel wat notitieboekjes, pennen, post-it blokjes etc. die onwillekeurig thuis eindigen, doordat ze meegaan in mijn tas en ergens op een bureau eindigen.
Maar daar heb je het weer: ik print ook wel eens wat zakelijks op mijn printer thuis en ik declareer de cartridges echt niet. Voor mij valt dit dus onder give and take.
Ik denk dat ieder hierin zijn eigen geweten moet volgen.
43843
Ik vind het antwoord van dhr. van Genderen heel duidelijk en afdoende.
appelflap
Doet me denken aan een verhaal over Willem Drees(gewoon als bijpassende anekdote, niet dat ik vind dat het persé zo moet als hij deed). Willem Drees scheidde namelijk heel nauwkeurig wat privé was en wat zakelijk. Hij had dan bijvoorbeeld 2 potloden op zijn bureau liggen. Een van hem zelf en 1 op kosten van de Staat. Schreef hij iets privé op, dan gebruikte hij zijn eigen potlood. Schreef hij iets voor zijn werk, dan gebruikte hij het potlood van de Staat!