Echtheid van lijkwade van Turijn

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik las onlangs het artikel 'Is the Shroud of Turin the Authentic Burial Cloth of Christ?' over de lijkwade van Turijn waarin zeer recent onderzoek wordt gebruikt om de echtheid van de lijkwade aan te tonen. De lijkwade zou daadwerkelijk uit de tijd van de kruisiging komen. Verschillende wetenschappers zoals dr. Gary Habermas twijfelen niet aan de echtheid, terwijl andere wetenschappers het een mythe noemen. Wat is, met deze nieuwe informatie, uw visie hierop?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jaren terug, in 2007, heb ik al eens een vraag over de lijkwade van Turijn beantwoord. Een toenmalige website van de tegenstanders van de echtheid werkt inmiddels niet meer en is verwijderd. Nu wordt gevraagd naar een visie op de nieuwe gegevens.

Voor informatie over de archeologie uit de tijd van de Bijbel ben ik geabonneerd op het tijdschrift “Bible and Spade” van de Associates for Biblical Research. Op de website staan behalve veel informatie over vondsten die direct met het Oude en Nieuwe Testament te maken hebben, ook allerlei artikelen over de lijkwade.

Een van de meest recente artikelen is geschreven door Rick Lanser en draagt als titel “Further Ruminations on the Shroud of Turin”.

Ten aanzien van de recente ontwikkelingen is het getuigenis van Barrie M. Schwortz van belang. Hij is de officiële technische fotograaf van de Shroud of Turin Research Project (STURP). Zijn grootste vraag was waarom de bloedsporen op de lijkwade rood zijn in plaats van zwart of bruin. Een Joodse deskundige noemde de grote hoeveelheid bilirubine in het bloed, als gevolg van martelingen. Dit antwoord overtuigde Schortz in 2013, na 18 jaar deel uitgemaakt te hebben van het onderzoeksteam. Hij heeft de volgende website opgericht: www.shroud.com

In april 2022 werd bekend door een Wide-Angle X-ray Scattering” (WAXS) dat het gemeten verval van cellulose aangeeft dat de lijkwade even oud kan zijn als een stukje kleding dat op de berg Masada gevonden is en dateert uit de periode 55 tot 74 na Christus. Deze datering is veel vroeger dan de (omstreden) radiocarbonmeting in 1988 die de lijkwade dateerde in de Middeleeuwen. De genoemde auteur Lanser gaat in op allerlei exegetische kwesties in het Nieuwe Testament. Zijn conclusie is dat de lijkwade goed past bij de beschrijvingen en inderdaad van Jezus afkomstig kan zijn.
Dr. Gary Habermas houdt zich al tientallen jaren bezig met de lijkwade en hij meent ook dat deze authentiek is.

Voor een Nederlandstalig overzicht van allerlei standpunten, zie Wikipedia.

Alles overziende valt op dat er veel argumenten voor en tegen alle ingenomen posities zijn. Zelf heb ik nog nooit de lijkwade genoemd als een apologetisch argument. Daarvoor zijn er teveel onzekere factoren. Het Nieuwe Testament gebruikt andere argumenten om mensen van de opstanding van Jezus te overtuigen, met name allerlei verschijningen (bijv. in 1 Korinthe 15). Het feit dat de apostelen bereid waren te lijden en te sterven voor hun Heiland heeft voor velen meer overtuigingskracht.

Prof. dr. M. J. Paul