Ik heb best veel last van paniekaanvallen op school of thuis (...) Weet u missch...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Ik heb best veel last van paniekaanvallen op school of thuis als ik alleen ben. Vooral als ik dingen weer terug beleef, word ik zo angstig dat ik ga hyperventileren en om me heen wil gaan slaan. Maar ik durf er niets mee te doen, want ik woon nog bij mijn ouders en ben pas 14 jaar. Weet u misschien iets wat me rustig kan maken op zo'n moment?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is nogal wat waar je mee zit. Daarom vind ik het goed van je dat je aan de bel trekt en wil ik je bedanken voor je vraag. Ik vind het wel moeilijk om een helder antwoord te geven, omdat je wel vertelt waar je last van hebt, maar niet wat daar achter zit. Je hebt paniekaanvallen waarbij je jezelf niet helemaal onder controle hebt. Dat overkomt meer jongeren en soms gaat dat vanzelf over. Maar ik lees uit jouw vraag, dat je zelf wel weet wat hier achter zit: je durft er niets mee te doen, omdat je nog bij je ouders woont en pas 14 jaar bent. Ik denk dan: wat is er precies gebeurd?

Er zullen best tips zijn om rustig te worden op die lastige momenten, maar ik vraag me af of je daar echt wat aan hebt. Je bent dan alleen maar de gevolgen aan het bestrijden, terwijl je de oorzaak wegduwt. En dat is nooit een goede oplossing. Ik denk dat het het beste is dat je over het echte probleem gaat praten. Uit je vraag blijkt dat je bang bent dat het dan thuis mis zal gaan. Ik kan me voorstellen dat je dan niet gauw zal vertellen wat er precies aan de hand is. Toch moet je weten dat je ook er ook over kunt praten zonder dat je ouders het te weten komen. Je zit nog op school: ga eens na of je daar een vertrouwenspersoon kunt spreken. Als de tijd er nog niet rijp voor is dat je probleem “naar buiten komt” en thuis bekend wordt, is het vaak ook mogelijk hulp op school te ontvangen, ook professionele hulp. Want het is belangrijk dat je weer verder kunt.

Als ik je vraag lees, kan ik me indenken dat je het erg moeilijk hebt. Leg alles voor de Heere neer in het gebed. Dat kan rust geven. Hij kent je, nog beter dan dat je jezelf kent. En Hij weet ook wat je nodig hebt. Maar vraag dan ook hulp. Ik wil je veel sterkte toewensen, en moed om hulp te vragen.

Hartelijke groet,
Drs. A. Th. van Olst

Ds. A. Th. van Olst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Utrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

psychologie