Nieuwe vriendin na overspel

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge man en ben gescheiden door overspel van mijn kant. Hier heb ik een diep berouw van en heb daarvoor onlangs schuldbelijdenis mogen doen. Mijn ex-vrouw wil niks meer van mij weten en heeft omgang met een andere man. Een weg naar vergeving en verzoening heb ik vaak geprobeerd, maar dat is er nooit gekomen. Er is daarin nu ook geen wil en liefde meer van twee kanten.

Ik heb nu een nieuwe relatie met een lieve vrouw, hierin zijn wij te ver gegaan en hebben een keer gemeenschap gehad waarvan we erg spijt hebben. Welke keuze hebben mijn vriendin en ik hier nu in? Wat moeten we nu doen? Wat is bijbels hierin?

Antwoord

Beste lezer,

Ik proef oprecht verdriet in je vraag en de toelichting daarop. Graag wil ik proberen erop in te gaan. Ooit schreef iemand een boek onder de titel: “Venus aan de leiband”. Venus was vroeger de godin van de liefde, van de seksualiteit. Als Venus niet aan de leiband ligt, gebeuren er op dit gebied allerlei ongelukken. Nu geloven wij niet in Venus. We weten wel dat de seksuele drift een macht kan zijn die verwoestend werkt. Alleen “aan de leiband”, dat wil zeggen: luisterend naar de goede wet van de Heere zullen we onze seksualiteit goed kunnen beleven tot eer van God en tot wederzijdse vreugde.
Wat er tussen jou en je vriendin is gebeurd, is zonder meer een overtreding van het zevende gebod. Wat hierin nu te doen?

Allereerst: belijd het persoonlijk en samen aan de Heere als schuld tegenover Hem. Uit je woorden begrijp ik dat jullie er erg spijt van hebben. Wat zou het een zegen zijn als die spijt ook oprecht berouw tegenover de Heere is. Vertel het Hem maar. Voor wie zijn of haar zonde belijdt, is er vergeving in het bloed van het Lam (1 Johannes 1:7-2:2).

Vervolgens zal het ook zaak zijn om met deze zonde te breken. Concreet: dat je met elkaar afspreekt en je er wederzijds aan houdt dat je niet opnieuw gemeenschap hebt. Immers: “Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spreuken 28: 13).

Een volgende stap is om ook je wijkouderling of wijkpredikant in de arm te nemen en het tegenover hem uit te spreken. Misschien zie je daar tegenop. Maar het kan juist ook zo’n opluchting zijn om tegenover een ‘herder van de kudde’ te mogen zeggen wat verkeerd ging. Opdat hij je vanuit Gods Woord leiding mag geven. Wij kennen de biecht niet meer, zoals in de Rooms-Katholieke kerk, maar die heeft toch een goed element in zich. Dat ligt in de lijn van Jakobus 5:16: “Belijd elkaar de overtredingen.”

Hoe het verder moet in je relatie? Een bijbelse lijn is dat hertrouwen niet mogelijk is zolang de vorige echtgenoot of echtgenote nog leeft en niet is hertrouwd. Voor een kerkenraad is dan vervolgens de vraag of er iets van oprecht berouw over de bedreven zonde van overspel is op te merken. Binnen de gereformeerde gezindte wordt hierin door kerkenraden niet altijd dezelfde lijn gevolgd. Daarom is het goed om ook daarover verder in gesprek te gaan met je wijkouderling en/of wijkpredikant.

Ik wens jullie samen van harte de leiding van de Heilige Geest toe, om langs de weg het geloof in de Heere Jezus Christus en van oprechte bekering de vreugde van het nieuwe leven uit Hem te mogen kennen. Wat een wonder van genade dat er bij Hem altijd weer een nieuw begin mogelijk is. Onbegrijpelijke liefde!

“Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden,
hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden:
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet”!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwen