Kind van God wil niet meer leven

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik weet een kind van God te zijn en toch wil ik liever niet meer leven. Maar dat is toch niet bijbels? Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Je vraag heeft een aantal aspecten in zich.

1. In de eerste plaats: Is het Bijbels om liever niet meer te willen leven? Dat ligt er helemaal aan, wat de reden is waarom je liever niet meer wilt leven. De apostel Paulus heeft verschillende keren geschreven dat hij begeerde om ontbonden te zijn en met Christus te zijn (want dat hem het allerbeste). Denk ook aan iemand als Job die zegt: Mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot, namelijk om de Heere te zien. Uit genoemde bijbelplaatsen blijkt dan ook wel duidelijk de reden waarom mensen liever niet meer wilden leven, namelijk omdat het verlangen naar de Heere hun hart vervulde, en omdat ze (zoals bijvoorbeeld ook in Romeinen 7) de zonde zo moe waren.

In de (schotse) kerkgeschiedenis zijn ook jonge mensen geweest die bijna niet meer op aarde leven konden, omdat ze zo sterk verlangden om altijd bij God te zijn. Dat is wel een bijzondere genade, en dat strijdt dus helemaal niet met het leven van een kind van God.

Maar...! We kunnen ook "liever niet meer willen leven" omdat we het leven gewoon beu zijn, en om dan liever maar van alle ellende verlost willen zijn. Levensmoe en neerslachtig, opstandig en het niet eens met God. Ook dat vinden we in de Bijbel terug bij figuren als Elia en Jona. Dat wordt nooit goedgepraat. De tijd die we hier nog moeten zijn, moeten we ook uitdienen. Paulus zegt ook zoiets als: Ik wil ook nog wel blijven, voor anderen, om me voor hen nuttig te maken. Als dus dat "liever niet meer willen leven" voortkomt uit depressiviteit, dan is dat wel te begrijpen, maar zeker niet goed. En zeker als er zelfmoordgedachten bijkomen kun je er zeker van zijn dat de boze er ook de hand in heeft. Nooit aan toegeven. Praat er dan met anderen over, een ambtsdrager, goede vriend of wie dan ook. Maar geef daar nooit aan toe!

Uit de vraag kan ik niet goed opmaken uit welke bron het "liever niet meer willen leven" opkomt. Maar zelfs als het uit verkeerde motieven is, wil dat nog niet zeggen dat je dan geen kind van God kunt zijn. Ook kinderen van God kunnen toch zondigen? Maar die zullen er wel tegen strijden, en ze verlangen van die zonde verlost te worden.

Hopelijk is dit een beetje een antwoord op je vraag.

Hartelijke groet, ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

doodswens