Roddel, laster en achterklap in de kerk

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik word echt helemaal niet goed van het geroddel en gelaster van kerkmensen om mij heen. Het loopt echt de spuigaten uit. Men ziet roddel e.d. zelfs niet meer als verkeerd, zo lijkt het wel. Mijn vraag is de volgende: waarom wordt er in de prediking (vrijwel) nooit gewezen op de het zondige van roddel, laster en achterklap, terwijl roddel volgens mij DE grote zonde van Refo-Nederland is. Daardoor gaan mensen uit de kerk, daardoor worden christenen vaak zo verafschuwd. De wereld roddelt minder dan de kerk. Roddel komt bij ons nooit aan bod in de prediking. Waarom is dat? Wordt dit niet meer als zonde gezien? Houden dominees zelf soms van roddel? Zijn ze bang voor negatieve reacties? Kortom: wat is de ratio achter het doodzwijgen van roddel in de prediking? Ik begrijp het echt niet. Kunt u me helpen.

Antwoord

Beste mensen,

De vraag gaat over het geroddel en het gelaster. Nu moet allereerst gezegd worden dat roddelen en lasteren een veel voorkomend fenomeen is! Je komt het overal tegen. Binnen de kerk en buiten de kerk. Of het binnen de kerk vaker voorkomt? Ik ben opgegroeid temidden van ouderwets socialistisch en communistisch fabrieksvolk. Die spraken dus niet de tale Kanaäns, maar meer over Ajax en Feijenoord. Maar ze bleven in het roddelen helemaal niets achter vergeleken bij de kerkmensen. Wel waren de onderwerpen een ietsje anders. Daar hing minder de lucht van pepermunt aan en wat meer de lucht van bier!

Wat bij roddelen en lasteren ook steevast aan de hand is: men heeft het van zichzelf niet in de gaten! En zodra een ander je erop wijst, wordt het zondermeer ontkend. Dan zegt men: o, maar dat doe ik niet, hoor! Dan heb je me niet goed begrepen. Daar hebben we die eigenaardige eigenschap van de zonde sinds de zondeval, dat de zonde zichzelf nooit zonde noemt, maar zichzelf goedpraat.

Wordt er in de prediking weinig of nooit over het roddelen gesproken? Nu moet ik zeggen, dat ik niet weet wat mijn collega's zeggen en zwijgen in hun preken, maar in elk geval komt het roddelen en lasteren uitgebreid aan de orde in de vragen van de catechismus. Zie zondag 43, vraag en antwoord 112! Maar zelfs al zou ik er elke zondag over preken, dan weet ik dat de grootste roddelaar me op maandagmorgen zal aanklampen en zeggen: dat hebt u weer goed gezegd over dat roddelen, dominee!

Zonden zijn onuitroeibaar tenzij de Heilige Geest eraan te pas komt in de bekering van een zondaar. Dat mensen de kerk verlaten vanwege het geroddel zal zeker waar zijn. Maar laten we daarbij niet vergeten, dat dit argument om de kerk de rug toe te keren vaak een soort stok is om de hond te slaan (want zelf roddelen ze nooit. O nee!!).

Of dominees houden van geroddel? Daar houden ze net zoveel van als alle andere mensen. Dominees zijn in zichzelf immers ook vlees. Dat dominees wel eens zwijgen uit angst voor de reacties? Dat komt voor, want dominees zijn ook vlees. En dat mensen op dit punt zo hun vragen hebben, èn daarbij de kans lopen hun eigen geroddel over het hoofd te zien, dat komt ook voor, want we zijn allemaal vlees!

Ik moest ineens denken aan wat er te lezen staat in Jakobus 3 over de tong, dat kleine lichaamsdeel. Daarmee loven we God en vervloeken we onze naaste. Onze eerste bede mag wel zijn: zet Heere een wacht voor mijne lippen!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

roddelen