Op de mond zoenen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Beste deskundige. Mijn vriend en ik hebben al een paar jaar verkering. We hebben er veel aan gehad om elkaars liefdestalen te ontdekken. Maar toch is er een verschil tussen ons dat elke keer weer terugkomt: mijn vriend vindt het fijn om (op de mond) te zoenen en ik heb daar juist heel weinig mee. Hij ziet het als een stukje intimiteit en daar heeft hij gelijk in. Maar ik vind het vaak niet prettig; soms voelt het 'hebberig', maar vaak denk ik ook gewoon: wat is hier nou prettig aan? Moet ik hierin veranderen? Ik vind het heerlijk om dicht bij m'n vriend te zitten, etc. Intimiteit gaat prima, maar op dit gebied doe het me niet veel en heb ik er niet veel mee. Is dat erg? Hoe kan ik leren om hier toch van te genieten? Ik merk dat ik nu soms een zoen geef, omdat hij het graag wil, maar daar heb ik dan zelf vervolgens geen prettig gevoel over. Het kan me soms gewoon tegenstaan, terwijl ik echt veel van hem hou en het verder allemaal prima gaat! Ben ik raar, dat ik hier niet van hou?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is raar? Wie bepaalt wat normaal is of wat raar is? Elkaar ontdekken houdt in, dat je ook elkaars minder leuke kanten leert kennen. Hoe je daar vervolgens mee omgaat –leert omgaan- is eveneens een hele ontdekkingstocht. Soms is het zo dat je moet leren om iets fijn te vinden en een andere keer mag je zeggen: "dit vind ik niet prettig", om vervolgens andere manieren te proberen. Het belangrijkste in de liefde is echter dat het gaat om de ander en niet slechts om je eigen behoeften te bevredigen. Liefde is geven, en daarin ontvangen. Pas als je op de vraag "waar gaat het om: om mijzelf of om hém?" jezelf een eerlijk antwoord geeft, weet je wat je doen moet. Weet je of je mag zeggen: "ik doe niet raar als ik iets niet prettig vind."

Blijf ontdekken, want liefdestalen zijn een belangrijke vorm van communicatie!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkeringzoenen
2 reacties
Gerteke
Helemaal eens met mw. Rots, maar misschien nog een praktische toevoeging: is de manier van zoenen wel fijn voor jou? Het kan namelijk ook gewoon zijn dat 'zijn manier van zoenen' (zoenen moet je eigenlijk samen doen, geen actie van hem op jou) jou niet ligt.

Heb je hem weleens gevraagd om jou eens je gang te laten gaan? Dat hij niets doet en jij gewoon op verkenningstocht mag? Dan heb ten 1e het gevoel dat het niet 'hebberig' is, want jij doet het tenslotte en ten 2e kun je het op jouw tempo en manier doen en ontdekken wat JIJ fijn vindt tijdens het zoenen.

En reken maar dat hij dat ook fijn vindt; mannen vinden het over het algemeen fijn als hun vrouw geniet van het leven en de liefde :). Succes!
kneusi
hou je misschien heel veel van hem ,zonder dat je er erg in hebt, als een broer? dat kan n.l. je zal de eerste niet zijn..