Ik hoorde onlangs in een lezing van de heer Voorwinden (Eleos) dat angst voor vr...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde onlangs in een lezing van de heer Voorwinden (Eleos) dat angst voor vrouwen te maken kan hebben met angst voor eigen seksuele gevoelens. Kunt uitleggen hoe dit dan in je werkt? Alvast heel hartelijk dank.

Antwoord

Ik kan er alleen een heel algemeen antwoord opgeven: een heteroseksuele man kan bij het zien van een vrouw seksuele verlangens gewaarworden waar hij bang van wordt. De angst kan door verschillende factoren bepaald worden: bijvoorbeeld angst om onvoldoende controle te hebben over eigen verlangens of angst dat een ander het zal merken (schaamte/angst voor kritiek) of angst omdat de persoon zijn verlangens als zondig bestempelt (“gij zult niet begeren”). Hoe de angst zich heeft kunnen ontwikkelen is afhankelijk van de individuele leergeschiedenis. In de casus die ik tijdens de lezing aanhaalde, waren er allerlei factoren in de leergeschiedenis aanwijsbaar.

Peter Voorwinden, Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie