Voorzorg/nazorg bij euthanasie

Ds. B.A. Belder / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de opleiding tot verzorgende. We hadden het op school pas over de kwestie euthanasie. Ik ben het er mee eens dat je niet mag meewerken aan euthanasie, maar hoe zit het dan met de voorzorg/nazorg en het iemand vertellen dat we euthanasie gaan plegen? Of iemand klaar maken voor de levensbeëindiging en het afleggen als iemand gestorven is d.m.v. euthanasie?

Antwoord

Beste, ik kan mij goed voorstellen dat het niet gemakkelijk is hoe je je moet opstellen in de situatie die je beschrijft. Eén ding staat voorop: Niemand kan gedwongen worden aan euthanasie mee te werken.

De vraag is dan natuurlijk: Wanneer werk je daaraan wel of niet mee? Je moet goed onderscheid maken. Allereerst moet je onderscheid maken tussen de euthanasie-handeling zèlf en de handelingen er omheen die niet tot euthanasie kunnen leiden. Iemand vertellen dat de dokter levensbeëindigende handelingen zal verrichten, maakt jou niet verantwoordelijk voor de euthanasie. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de behandelende arts.

Ik weet niet wat je bedoelt met “iemand klaar maken voor de levensbeëindiging”, maar als dat medische handelingen zijn, zoals het klaarmaken van de spuit, mag je dat weigeren. Voorzorg en nazorg èn het afleggen van het lichaam, zijn van een heel andere orde. Dat hangt samen met een ander onderscheid dat je moet maken: Het onderscheid tussen persoon en opvattingen/handelen.

Ongeacht wat een persoon denkt of doet, zijn wij geroepen iemand te helpen. Juist daarin leggen wij getuigenis af van Gods liefde tot ons. Zou God ons naar ons handelen beoordelen, dan zou het er niet best uitzien. Maar Hij ziet ons als Zijn schepselen; afgedwaalde schepselen, die Hij in Zijn Zoon Jezus Christus heeft opgezocht om ons te redden. Wij kunnen een ander niet verlossen, maar wel getuigen van Zijn liefde, waarin Hij ons, ondanks alles, omringt van Zijn goede zorg!

Ik besef maar al te goed, uiteindelijk kun je persoon en denken/doen niet scheiden. Het zal daarom lang niet altijd gemakkelijk zijn om je op een goede manier op te stellen, de juiste dingen te zingen, de juiste toon te vinden, maar bid of de Heilige Geest je wilt leiden, stap voor stap. God zal met je zijn!

Ds. B. A. Belder

Tags in dit artikel:

euthanasie