Aan adoptie gaan denken

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Wij zijn samen al bijna vier jaar getrouwd en we hebben nog geen kindje mogen ontvangen van God. We bidden (bijna) dagelijks om of God ons een kindje zou willen geven. Nu kreeg ik ineens steeds dingen van adoptie in mijn hoofd. Of dat niks voor ons is. Nu is het normaal gesproken volgens mij zo dat je daar pas aan gaat denken als je allerlei testen e.d. gedaan hebt. Wij zaten ons af te vragen of je ook kan adopteren zonder dat je al die testen gedaan hebt ongeacht of je nu wel of geen kinderen kunt krijgen?

Antwoord

Zie voor diverse relevante antwoorden de tag 'adoptie'.

2 reacties
aaapje
Je kan inderdaad zonder medische onderzoeken naar je eigen vruchtbaarheid aan een adoptietraject beginnen.
Het lijkt mij voor jullie zelf echter wel een vraag of je ook aan adoptie zou beginnen als je toch nog zelf kinderen zou krijgen.

Als je vergevorderd in het proces zit mag je dus niet tegelijk zwanger zijn en een adoptiekind krijgen binnen een jaar.

Het is dus alleen voor jezelf ook belangrijk om dit vooraf te onderzoeken.

Als je adoptiegezinnen in je omgeving kent zoek daar dan eens contact mee om je vragen aan te stellen.

Neem een kijkje op de site www.adoptie.nl en kijk bij de vergunninghouders of je evt. bemiddelaar zou zijn ivm eisen die de landen stellen zoals leeftijd en huwelijksduur.

Verder hangt er ook een financieel plaatje aan. Kan je dat samen opbrengen.

Of kijk eens binnen bij de avgg.nl
adoptievereniging gereformerde gezindte.

Bedenk ook dat het hele proces zomaar vijf jaar kan duren.
anvdw
Beste,

Uit eigen ervaring zou ik je willen meegeven dat het goed is om te bedenken waaróm je zou willen adopteren. Is dat alleen uit kinderloosheid? Of ook wellicht omdat er ruimte is in je hart, in je leven om kinderen die elders een ouderpaar missen (om wat voor reden dan ook).

Juist bij adoptie is het ook tweede argument ontzettend belangrijk. Het gaat immers om kwetsbare kinderen. Daarnaast is het belangrijk dat je het er samen over hebt, dat je samen een duidelijke keuze maakt.

Dat de procedure lang duurt is soms vervelend, maar ook praktisch: er is alle tijd om na te denken over de keuzes die op jullie afkomen

Ik sta open voor contact als je daar behoefte aan hebt, wellicht via redactie mogelijk.