Onttrokken aan de gemeente

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Als iemand zich aan de gemeente onttrokken heeft, kan hij/zij dan nog bekeerd worden? Volgens een Ger. Gem.-ouderling niet!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, dan kun je nog bekeerd worden! Dat is het enige juiste antwoord op deze vraag. Of zijn er meer onvergeeflijke zonden dan de zonde tegen de Heilige Geest? Lees Math. 12:22-32 eens rustig na. De zonde tegen de Heilige Geest bedrijf je wanneer je  willens en wetens, dus met je volle verstand, het werk van de Heilige Geest als duivelswerk uitmaakt, uit pure haat.

Ik denk toch niet dat je onttrekking aan de gemeente gelijk kunt stellen aan de zonde tegen de Heilige Geest. Je moet dan ook heel voorzichtig zijn om in het ambtelijk werk iemand aan te zeggen dat hij niet meer bekeerd kan worden vanwege een bepaalde handelwijze, die je als ambtsdrager als verkeerd/zondig ziet. Daarmee wil ik niet zeggen dat onttrekking aan je gemeente niet ingrijpend is.
Zeker wanneer je daarmee ”het geloof” helemaal vaarwel zegt. Dan onttrek je jezelf niet alleen aan de gemeente maar ook aan de middelen van de genade, de verkondiging van Gods Woord en de bediening van de sacramenten.  Dan negeer je de oproep van de Heere Jezus om tot Hem te komen. Hij is immers het Brood des levens. Joh. 6:35-37.

Ik hoop en bid dat in jouw gemeente en in al onze kerkelijke gemeenten 1 Thess. 5:12-28 praktijk mag zijn. Bid je mee?

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle