Gebruik van de computer op zondag

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Er wordt heel verschillend gedacht over het gebruik van de computer op zondag. Hoe moeten we hier, volgens u, tegenaan kijken? Wat is uw mening?

Antwoord

Tja, die computer... Zegen of vloek? Zegen én vloek!? Wat kan je er mooie en goede dingen mee doen. Maar ook lelijke en kwade. Heel veel zelfs! Wat kan “het ding” je in beslag nemen. Tot op de zondag toe!

Wat moet je met een computer op zondag? Ik heb een vriend die erg graag naar kerkdiensten luistert. Op de zondag zet hij zijn computer aan om een dienst uit een bepaalde gemeente of van een interessante en boeiende dominee te horen. (Hoewel hij probeert “naar gewoonte” op te gaan naar de kerk. Dus zijn computerkerkdienst is een extra maal.) Ik heb zelf die (computer)gewoonte niet en beveel haar ook niet aan. Maar radicaal afkeuren? Lees Rom.14, daar staat helder hoe je met je computer moet omgaan.

Alles tot eer van God! Dat is de regel. Dan is het goed om zeer terughoudend te zijn als het gaat over computergebruik op zondag. En ook op maandag! Hoe God-verheerlijkend zijn onze films (DVD's), games, msn-ontmoetingen etc., etc.? Satan verslaat zijn duizenden met de computer. Op zondag én doordeweeks. En toch: Gods Naam zij geloofd ook door middel van dit medium!

Tja, wat die zondag betreft..., -en heel je leven: Geef de HEERE de hand en kom tot Zijn heiligdom!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

zondag