Ik ben een meisje van 15 jaar en er is een jongen van 20 jaar die al een hele ti...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar en er is een jongen van 20 jaar die al een hele tijd telkens naar mij kijkt. Ikzelf krijg telkens vlinders in mijn buik als hij in de buurt komt. Ik weet dat het beter is om te wachten tot je minimaal 16 bent of beter nog iets ouder. Maar als hij nu contact met mij zoekt, wat moet ik dan zeggen? Ik vind hem echt heel leuk en dan kan ik toch moeilijk zeggen dat ik geen contact met hem wil? Ik probeer mijn gedachten van hem af te zetten, maar ik kan hem onmogelijk ontlopen. En als ik hem dan weer zie, ben ik weer helemaal vol van hem. Maar als je 20 bent wil je toch niet meer een jaar of meer op een meisje wachten? Ik verwacht dat hij binnenkort contact met mij zoekt, maar wat moet ik dan doen? Mijn verstand zegt “nee” maar mijn gevoel zegt “ja”. Hoe handel ik hier wijs in, ook gezien het leeftijdsverschil?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve 15-jarige,

Heerlijk hè om verliefd te zijn... je hart gaat sneller kloppen, vlinders in je buik... tja, dat kan ook gebeuren als je nog geen 16 bent. En tegen de tijd dat jij dat wel bent is hij inmiddels 21. Het leeftijdsverschil blijft, dat kun je niet veranderen. Maar is dat ô belangrijk? Als hij echt de ware voor jou is en jij voor hem, dan hoeft “wachten tot je ouder bent” toch geen opgave te zijn?

Maar goed, ik loop op de zaken vooruit: hij heeft je nog niet eens aangesproken! Ik vind het wel heel goed van je, dat je je afvraagt hoe je wijs handelt in de gegeven situatie. Je stort je niet blindelings in een avontuur, laat niet alleen je gevoel met je op de loop gaan. Knap hoor! En zo hoort het ook, al wil men je tegenwoordig vaak doen geloven dat je alleen maar toe hoeft te geven aan je gevoelens. Liefde maakt blind, zeggen ze, maar het hoeft echt je verstand niet uit te schakelen!

Oké, hij spreekt je aan, en dan? Niet meteen weglopen, hoor! Als hij serieus is kun je vast en zeker al snel over je ‘zorg’ met hem praten. Is het niet in het eerste contact, dan misschien in het tweede of derde. Leg hem uit dat je jezelf nog te jong vindt, dat je verstand “nee” zegt. En dan merk je de reactie wel. Liefde is geven en dat geldt voor beide kanten. Hiermee bedoel ik dat je de ander serieus neemt in wat hij/zij zegt en doet. Neem daarin ook steeds jezelf serieus en doe géén dingen die je níét wilt, die je niet kunt verantwoorden tegenover God en jezelf! Met elkaar praten over alles wat je bezighoudt is een prima manier om elkaar te leren kennen. En wie weet zeggen jullie later wel “ja” tegen elkaar!

Laat nog maar eens horen hoe het met je gaat.

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verliefdheid