Keuzevak evolutieleer

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik hoop dat de volgende vraag snel beantwoord kan worden. De situatie is namelijk als volgt. Ik volg les op een openbare school. Als keuzevak heb ik evolutieleer gekozen. Dit heb ik bewust gedaan omdat je als je later met ongelovigen praat/discussieert ook iets van 'hun' kant weet. Ik heb voordat ik de cursus aan heb geklikt eerst gebeden of het mocht. Toen heb ik het enkele dagen later gekozen. Is het verantwoord als ik de cursus ga volgen/afmaak?

Antwoord

De vraag komt op mij over, alsof je zogezegd alles (wat God verbiedt) "gedaan" (ervaren) moet hebben, wil je er met iemand over kunnen praten om hem/haar van het tegendeel (of van wat anders) te overtuigen. Zegt Paulus niet ergens: "Zullen wij te meer zondigen, opdat wij temeer de genade zullen kennen? Dat zij verre."

Met andere woorden, je hoeft wat mij betreft echt geen cursus evolutieleer te volgen. Zeker in Nederland, met een beetje internet, het zien van Jurrassicpark 1 en 2, ben je al gauw aardig bijgepraat. Op school (ook de christelijke) krijgen evolutieleer, schollentektoniek, ijstijden en aanverwante onderwerpen ruimschoots aandacht voor een goede beeldvorming.

Laat ik afronden, door op te merken, dat er meer mensen tot geloof komen door het bestuderen van Gods Woord en het leven van het geloof dat daaruit voortkomt, dan dat je evolutionisten van de schepping kunt overtuigen door een cursus paleontologie c.q. evolutieleer te hebben gevolgd.

Ds. M. F. van Binnendijk
Capelle aan den IJssel

Lees meer artikelen over:

evolutietheorie