Roeping van Simson

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Hoe werd Simson geroepen door de Heere? We lezen alleen dat hij een nazireeër Gods moest worden, maar een persoonlijke roeping staat er niets.

Antwoord

Ook bij andere richters lezen we niets van een persoonlijke roeping, hoe belangrijk hun leven voor Israël ook is geweest. Alleen aan Gideon verschijnt een engel.

Bij Simson zijn het zijn ouders die van een engel de boodschap krijgen dat hun kind een Nazireeër zal zijn. En wel een bijzondere. In Nummeri 16 staan de regels voor iemand in Israël die (buiten de priesterstam Levi) een periode van zijn leven specifiek aan God wijdde. Dat was altijd vrijwillig en voor een tijd, maar bij Simson was het van Godswege een roeping voor het leven. Hij heeft dat als kind dus van zijn ouders moeten horen. Bij het groter worden merkte hij zijn bijzondere kracht (Richteren 13,25).

In een tijd dat de Israëlieten en de Filistijnen (die sterker waren) in betrekkelijke vrede met elkaar leefden en er zelfs door de HEERE verboden vermenging dreigde, speelde zich in het persoonlijke leven van Simson de strijd af tussen Israël en de Filistijnen. Hij was, hoewel hij als richter het zelf met Gods wetten niet zo nauw nam, toch in Gods hand een middel om de Filistijnen grote slagen toe te brengen: één man tegen allen. In Richteren 15:18 en 16:28v. lezen we pas iets over zijn persoonlijke verhouding tot God. De eerste keer smeekt hij God om water na het verslaan van de Filistijnen met een ezelskaak en erkent hij dat God hem kracht heeft gegeven om “groot heil” te bewerken voor Israël. Op het laatst van zijn leven bidt hij nog één keer om Gods kracht om de leiders van de Filistijnen te kunnen doden.

Hoewel op het nakomen van zijn levensroeping dus ernstige kritiek is te maken is Simson uiteindelijk met een beroep daarop wel gestorven. Hij besefte dat hij het ultieme offer van zijn leven ten bate van Israël zou moeten en willen brengen.

Kortom: iemands levensroeping behoeft niet altijd door middel van een directe openbaring te gebeuren. Wanneer we mogen inzien hoe en waar de Heere ons in het leven heeft geplaatst (gezinssituatie, opvoeding) kunnen we van Zijn roeping en leiding spreken. Een roeping kan zich dus ook gaandeweg voordoen.

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

Simson