Omgaan met je welvaart

J. C. Stijns / Geen reacties

Vraag

Wij leven in een rijke samenleving vergeleken met een groot deel van de rest van de wereld. Hoe ga je op een goede manier om met je welvaart? Hoe weet je of je je vertrouwen stelt op je geld (mocht je wat geld op de bank hebben)? Als je alles weggeeft, dan weet je het, maar is dit nodig? Ik vind dit een moeilijk onderwerp.

Antwoord

Hallo...,

Als je wordt aangesproken door de armoede in de wereld is het goed om je eens af te vragen hoe dat komt. De oorzaak van armoede is bijna altijd het gevolg van onwil en corruptie van mensen (en niet zelden zijn dat de autoriteiten en mede volksgenoten in het rampgebied). Daar zit natuurlijk ook een element in dat wij in het rijke westen fouten maken in de verdeling van de opbrengsten. De Bijbel heeft het over het valse spel der mensen, Ef. 4:14. Maar of jij en ik me daarvoor verantwoordelijk moeten voelen is de vraag. Dat we moeten helpen waar we kunnen blijft natuurlijk onze opdracht. Allen wordt het perspectief waarmee je nu naar die nood kijkt anders. Grof weg zijn er drie criteria voor een Christen om zijn leven aan te toetsen.

A. De regel

Als jij Christen bent, zul je een gezegend leven leiden als je de tiendenregel toepast. Gen 14:18-Mal 3:10 (maar maak daar geen wet van!). Als iemand van een minimum inkomen moet rondkomen is het geven van tienden niet haalbaar. In Nederland gaat zo’n 65 procent van een euro op aan belastingen en dat drukt op een minimum inkomen veel zwaarder dan op een gemiddeld inkomen, Marc 12:42.

B. Rentmeesterschap

Als je meer geeft mag jij dat vrijmoedig doen. Maar vergeet daarbij niet dat je in de eerste plaats je eigen leven en de mensen die God aan jou zorg heeft toevertrouwd met je vermogen moet dienen. Ga nooit lenen om aan geld te komen, om dat weg te geven. Werk voor je inkomen, gok en speel niet om geld, maar kijk waar je een goed en betrouwbaar rendement krijgt dat past in de maatschappij waarin je leeft, Deut 15:11-Ps 112:5.

C. Het komend Koninkrijk

Het derde criterium heeft geloof als extra dimensie. Daar bestaan de meest spectaculaire verhalen over. Petrus moest een vis gaan vangen om de belasting te betalen. Mat 17:27- 2 Kon 4:2-7. Daar is dus geen regel van maken. Ieder mens mag dat zelf beleven.

Jij vindt dit een moeilijk onderwerp en eigenlijk vind ik dat ook, want ik heb er wel een ABC-antwoord op gegeven, maar dat neemt niet weg dat we de mensen die niets hebben niet zomaar uit ons hoofd kunnen zetten. Gelukkig hebben wij de Bijbel om wijsheid te zoeken en de Heilige Geest om leiding te vragen bij al onze beslissingen, Kol 1:9-Jac 1:5.

Met vriendelijke groet,
J. C. Stijns

Tags in dit artikel:

welvaart