Wat is de Heilige Geest?

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat is de Heilige Geest?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat is de Heilige Geest? De vraag moet zijn: Wie is de Heilige Geest. De Heilige Geest is namelijk een Persoon. We belijden (met de geloofsbelijdenis van Nicea : ik geloof in de Heilige Geest, Die Heere is en levend maakt, Die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, Die gesproken heeft door de profeten. In de geloofsbelijdenis van Athanasius wordt duidelijk de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest beleden (1 Joh 5:7).

Jezus sprak over de Heilige Geest als Trooster, Die komen zou, nadat Hij ten hemel was gevaren (Joh 14:26; Joh 16: 5-11). Dat is ook gebeurd op de Pinksterdag (Handelingen 2). De Heilige Geest werkt daar, waar het Woord van God opengaat: zo merken we dat dit Woord levend en krachtig is. De apostel Paulus waarschuwt ervoor de Heilige Geest niet te bedroeven (Ef. 4:30), niet  tegen te staan of uit te blussen (1 Thess. 5:19).  Lees verder Romeinen 8.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)